צרו עמנו קשר!

סדנאות שטח - למידה ממקום אחר

מאמרים » פיתוח מנהלים בשטח
 

"הטבע הוא אמצעי ללמוד את כל עצמנו"

"היינו בפתח של חור גדול, והיה חשוך. נכנסנו עוד קצת פנימה. לא ראיתי כלום. ניסיתי להרגיע את עצמי, שתכף העיניים יסתגלו. צעדתי קדימה מתוך התנועה של כולם. נשמעו צעדים וקריאות של פליאה "יו איזה חושך", "אני לא עוברת את זה" ואפילו מישהו חמד לצון ועשה רעש של רוחות רפאים, ופתאום מצאתי עצמי ראשונה. בתוך החושך צל של ספק התחיל להגיח. נופפתי עם הפנס סביבי וראיתי בצד שמאל פתח צר מלהכיל את גופי. הלב שלי נפל. בזה אני לא יכולה לעבור. עד כאן. לא הוצאתי הגה. לא ניסיתי".  כך תארה אחת המנהלות את הרגשתה בסדנת שטח במערות, שהייתה מכוונת להתמודדות עם תנאי אי ודאות.


"מתוך השקט מישהו צעק לי "תזחלי עם הפנים קדימה, אחר כך תתהפכי." זה לא היה נראה לי הגיוני, כי ידעתי שלא אצליח להתכווץ בשביל לעשות היפוך אז בחרתי לזחול עם הרגליים קדימה. כשיצאנו שאלה אותי המנחה: למה לא הקשבתי לעצה שניתנה לי? חשבתי על זה, האם זה מאפיין אותי שאני רוצה לעשות את הדברים בדרכי? האם אני חושבת שאני יודעת יותר טוב מאחרים? לא היו לי תשובות ברורות, וזה כבר היה חדש לי..."


לסדנת שטח באים העובדים בלי לדעת בדיוק לאן הם מגיעים, ומה יקרה בכל שלב. זוהי כבר נקודת המבחן הראשונה להתמודדות עם אי הודאות. בהמשך חווים המשתתפים מכשולים וקשיים, שישקפו להם את ההתנהגויות האוטומטיות שלהם במצבים שונים.


סדנת שטח יכולה לעמוד בפני עצמה כמפגש יחיד המיועד לפתח מיומנות מסוימת כמו הקשבה, עבודת צוות שיתוף במידע ועוד, או כאחד המפגשים בתהליך שלם של הנעת עובדים ופיתוחם, ואז היא בעצם "מעלית" בלמידה ובהתפתחות. סדנת שטח היא למעשה "דרמה" לימודית יזומה. בגלל שהיא כאן ועכשיו ללא מסכות, ההתמודדות של המשתתפים היא אותנטית. נטו אני עם עצמי, לבד או בתוך צוות.


"בדיוק באותה תקופה חווינו באגף חוסר וודאות והיה קושי לקבל את השינוי. והנה, מצאתי עצמי במערה עם אותה תחושה, כשבהתחלה לא האמנתי שאני יכולה להתקדם בתנאים כאלו, וביציאה ממנה גיליתי אילו דברים אני צריכה להוציא מעצמי, כדי להתמודד עם אותה סיטואציה בעבודה. לא האמנתי שתהיה לי תחושה כזו של סיפוק. הדבר הראשון שאמרתי אז, שאני רוצה לשמור את המערה, כשומר מסך על המחשב שלי, כדי שתלווה אותי יום יום."

 

מהם יתרונות סדנת שטח בתהליך למידה?

סדנת שטח מאפשרת לנו לחוות את החיים כהפקת סרט, שבו יש לנו אפשרות לעשות "cut" אחרי כל סצנה, ללמוד, לשנות ומשם להמשיך. לאחר כל פעילות המנחה משקף מה ניתן ללמוד ממה שקרה על ההתנהגות שלנו בכלל ובעבודה בפרט. הסדנה מתפתחת והסרט ממשיך, ותוך כדי כולנו לומדים עוד ועוד משהו על עצמנו או על אחרים, ומבינים יותר את ההתנהגות במשחק החיים.


כאשר משלבים סדנת שטח בתהליך הפיתוח הארגוני, אם כמפגש בודד ואם כחלק מתהליך, יש חשיבות רבה לבחירת המיקום והמשימות בהתאם למטרות הארגון. חשוב לבחור מקום ופעילות, שיאפשרו להעביר את המסר בצורה המדויקת ביותר ולהוביל את המשתתפים לתובנה ולשינוי ההתנהגותי הנדרש בלב ובראש.

מנחת הסדנה מנווטת את הלמידה, ודואגת לתמוך כרוח גבית בזמן הפעילות. היא יכולה לתמרן וליצר מצבים פחות שגרתיים לצוות, כמו לתת לעובדים, שבדרך כלל לא בולטים ולא שומעים אותם, להביא את עצמם לידי ביטוי. היא יכולה לבחור לתפקיד מסוים במשימה דווקא את המנהל, כדי שיראה את הדברים מעמדת העובדים שלו. כאשר נוצרים בקבוצה קצרים תקשורתיים, במשפט אחד או שניים המנחה תצליח להראות מה גרם לקצר ומה מקורן של אי ההבנות.


בסדנת שטח מגלים אנשים על עצמם דברים שהם לא הכירו. יש כאלו שמגלים עוצמות חבויות, ויש כאלו שמגלים אוטומטים מסוכנים, המחבלים לעצמם בתוך תהליכי תקשורת עם עמיתים או עובדים.
באחת מסדנאות השטח בשילוב סוסים שיתף אחד המנהלים: "כשהמנחה ביקשה שאשים רסן על ראש הסוס, לא היה לי מושג איך עושים זאת, אבל ניגשתי אל הסוס בביטחון, שאין לי מושג מאיפה הוא בא, ולהפתעתי הסוס הרכין את ראשו וקיבל באהבה את הרסן."


המנחה הסבירה שהסוסים הם חיות עדריות, עם אינטליגנציה רגשית מאוד גבוהה. הסוס מזהה מנהיג מולו, ולכן הוא יציית להתנהגות שתשדר מנהיגות. כאן אין מנהיגות מדומה, כי בסוס טבוע הציות למנהיג העדר.


כאשר המנחה עובד עם מנהלים על חיזוק מיומנויות של מנהיגות והובלה ועל ניואנסים התנהגותיים עדינים, המנהל לומד מההתנסות המיוחדת עם הסוסים, כיצד הוא נתפס. הוא לומד איך לומר מעט ולהשפיע הרבה, ובעזרת המנחה הוא מתרגם איך לעשות זאת בעבודה.


סדנאות שטח גם מסייעות לאנשים לעבור את גבולות הבלתי אפשרי שלהם. "העמידו אותנו לפני הקיר. זה היה קיר חלק בגובה 4 מטר. המנחה הסביר את הכללים, ונתבקשנו לעבור את הקיר לצד השני. הייתי בטוח שזאת בדיחה. בטח אי אפשר לעשות את זה ורק רוצים לנסות אותנו. חמישה אנשים בקבוצה הצהירו שאין סיכוי שהם מצליחים. אני לא הייתי אחד מהם, בגלל שגם במשימות הקודמות חשבנו כך, ואז מצאנו דרך שאפשר לעשות את זה. שיתפתי את כולם בתחושה שלי, ועכשיו נשאר לנו רק לשבור את הראש איך להצליח. לא להאמין, אבל אחרי עשרים דקות כולם היו בצד השני."

 

בכל סדנת שטח יש תהליך התפתחות של הקבוצה ושל המשתתף הבודד.
ממשימה למשימה האני מתחזק, ומשתנה התפיסה של מה אפשר ומה אי אפשר. ההתמודדות עם שני התרגילים הקודמים הצליחה ליצור הנחת עבודה, שהכל אפשרי. עם התפתחות המשימות התחזקה תחושת העוצמה של הקבוצה ותחושת מסוגלות להתגבר על מכשולים וקשיים.


ניתן לראות שיש שונות גדולה מאד בין אנשים, ופריצת הדרך האישית עבור כל אחד מתרחשת בשלב אחר. כל משתתף פוגש את הקושי הפרטי שלו ומתגבר עליו באמצעות משימה זו או אחרת. כל תרגיל מציף קושי אחר ונוצרת דינאמיקה שונה המייצרת למידה עבור אחד או יותר משתתפים.


בסדנת השטח שהוזכרה קודם לכן, אנשים שעברו את הקיר, תמכו ועודדו את אלה שעדיין היו בצד השני, הסבירו להם את מה שהם למדו בתרגיל רק לפני רגע, ועזרו להם ליישם את זה בהתמודדות האישית שלהם, עד שהם עברו בהצלחה. בסיום הושגה באופן מלא תחושת המסוגלות של המשתתפים.


במשימות הבאות כבר כל הקבוצה הייתה בwow . כל משימה הייתה קטנה עליהם.
מכאן והלאה הלמידה הייתה מתוך חווית הצלחה מראש. למידה מתוך ניסיון חיובי יוצרת למידה מואצת ונכונה יותר מלמידה מתוך פחד וחשש. נשמעו משפטים כמו "אין עלינו", "מה כבר עוד אפשר להביא לנו שלא נתמודד איתו"...


חלק חשוב בתפיסת התפקיד של המנחה בסדנת שטח היא לדאוג, שהתובנות יהיו באחריות המשתתפים והם ייקחו את הלמידה ליישום בעבודה. כלומר, הוא יוודא, שאסימונים שנפלו למשתתפים בשטח, יכנסו לסדר היום של המשתתפים כבר למחרת בעבודה. למשל, הוא ישאל מנהל שגילה על עצמו שאינו מקשיב, מה הוא הולך לעשות עם זה מחר בבוקר בצוות שלו.

 

עוד כמה סיבות טובות למה לסדנת שטח יש נפח משמעותי

נקודת הפתיחה של הסדנה היא יציאה לטבע וזוהי נקודה טובה. הטבע מעצם הגדרתו עושה טוב לאדם. הטבע מלמד אותנו הרבה דברים. עבודה עם הטבע היא עבודה בריאה, מאזנת, מפעימה. קל לנו לתת יותר אמון בטבע, מאשר בטבע האדם.


כדי לצמוח צריך לצאת מאזור הנוחות הטבעי שלנו. אנו מעדיפים לחיות בסביבה "עצלנית", שמתנהלת תוך השקטת רעשים ואז גם תקלות "מושקטות". זה לא תמיד לטובת הארגון. השטח מאפשר לשים את התקלות על סדר היום, כדי ליצור אזורי נוחות טובים יותר לכולם. הלמידה מנותבת להכרות עם עצמי, ללימוד כדי להשתפר ולא ע"י חיפוש אשמים.


לאורך כל הדרך הקשיים וההצלחות נחווים בהנאה, שלא כדרך הטבע שלנו בחיים האמיתיים. מתרחשת למידה ממשחק תוך כדי התפוצצות מצחוק. זוהי למידה של תובנות משמעותיות בדרך קלילה וחווייתית, העוקפת את מחסומי החשיבה ואת המשחק הפנימי שלנו. הלב נפתח, ואז אנו יכולים ללמוד ולהטמיע תובנות בצורה הרבה יותר אפקטיבית.


החוויה המשותפת מחזקת את תחושת ה"ביחד" של הקבוצה, את ההכרות ממקום אחר, תוך תשומת לב לעוצמה של כל אחד, ולתרומה הקטנה ולעיתים קרובות משמעותית, של אנשים שאנחנו לא תמיד מתחשבים בדעתם. כשאתה מגלה את הכוחות שטמונים בכל אחד, ואת ההרמוניה שיכולה להיווצר מפעילות משותפת, זה מפעים כל פעם מחדש וגורם לכל פרט להוציא יותר מעצמו.


רוב העובדים אינם עובדים בעבודה פיזית המחוברת לגוף. הממשק הפיזי של הסדנה, מוסיף מימד חשוב ללמידה. לימוד דרך הגוף ולא רק דרך המוח. לימוד דרך הרגש ולא רק דרך השכל.
סדנת שטח היא דרך יפה להוקיר עובדים. זוהי הזדמנות להעניק להם חוויה, שלא יוכלו לארגן לעצמם ללא מעורבות ארגונית. להוציא אותם על חשבון העבודה להתפתחות אישית עבורם באופן אישי וגם עבור התנהלות טובה יותר של הקבוצה בארגון.


כך בסיום של יום גדוש חוויות ולמידה, יחזרו המשתתפים למקום העבודה הרגיל ולהתמודדויות השגרתיות. שפע התובנות שנצברו בשטח – התכנון, קבלת ההחלטות, המסוגלות והתמודדות, ילוו את המשתתפים זמן רב אחרי שיחזרו למשרד. זהו ניסיון שנצבר בסל הזיכרונות, מוכן להישלף בזמן הנכון. וכן, יש לרגעים אלו פוטנציאל להפוך לאירועים מכוננים, אירועים סמליים והיסטוריים עבור הפרט והארגון. אבן דרך המחזקת התמודדות עתידית.