צרו עמנו קשר!

ניהול הפוך בעולם המודרני: מברגים לחיישנים

מאמרים » פיתוח מנהלים מתקדם
 

הברגים של האתמול הם החיישנים של היום/ צילה חי שפריי ועדנה קורן

הכיריים הראשונות שלנו היו כיריים של גז. כיריים פשוטות ושימושיות.
היית מסובב את הכפתור, מדליק אש, שם את הסיר על הלהבה ומבשל.
אם האש כבתה, הגז היה ממשיך לזרום. לפעמים היו אסונות, לפעמים רק ריח ...
בכיריים של היום, יש ליד הגז חיישנים, שמאתרים אם הלהבה כבתה.
במקרה כזה, זרימת הגז מופסקת אוטומטית, אפילו שכפתור הלהבה נשאר מסובב.
החיישן הטכני מאתר בעיה, מתוכנת להגיב במקום ולבצע פעולה כדי למנוע נזק.

 

אז מי הם החיישנים של היום בעולם העבודה???

המאה ה -21 כבר כאן. אנו חווים שינויים בקצב ובעוצמה, שלא ידענו כמותם בעבר. שינויים רבים מתרחשים במקביל, שינוי רודף שינוי, ההתפתחות הטכנולוגית תזזיתית וחולשת על כל תחומי החיים, ומגמה זו רק הולכת וגוברת. ארגונים וחברות המתנהלים בסביבה כזו, נדרשים להיות דינאמיים יותר ויותר, ומחויבים לזיהוי מוקדם של צרכים ואיומים ולניהול ממקום אחר.

בעבר, מנהל בדרך כלל היה בעל הידע, כל יחידת ארגון הייתה סגורה ומעורבת פחות עם העולם, ואפשר היה להעביר ידע מארגון דומה ולשכפל אותו בעזרת ניהול. היום חלק גדול מהידע הרלוונטי נצבר מיחסי הגומלין של הארגון עם סביבתו, ולכן, העובדים בקו הראשון הופכים להיות קריטיים יותר ויותר ללמידת הסביבה, לאיסוף מידע שישפיע על קבלת החלטות.

זה נכון בכל התחומים, החל מעובדים בתחומי השירות והמכירות, וכלה בעובדים המלווים תהליכי יצור. פעם שלטה בקרב מנהלים עמדת העליונות  של "אני יודע" "אני אקבע" "אני אנווט" ולעיתים גם הובילה להצלחות. היום עמדה כזאת עלולה להוביל ארגונים לכישלונות. בעידן הנוכחי מעטים העובדים שקוראים לעצמם "אני רק בורג במערכת". עובדים כאלו הוחלפו זה מכבר במכונות, רובוטים ומערכות טכנולוגיות משוכללות. כיום נמצאים בתוך הארגון עובדים רבים, שמכירים את העסק ואת התהליכים בו, הרבה יותר טוב וקרוב ללקוח מהמנהלים שלהם.

 

דוגמאות של פעם והיום:

  • פעם התייחסו לעובד יצור, כמי שמעביר משהו מצד לצד, כאורז, כתופרת כפתור במכונת תעשייתית. כל עובד עשה חלק קטן בתהליך, נמדד בכמות ובבקרת איכות, כשהמדד העיקרי היה הספק. היום, לפעמים, עובדי היצור אחראים על תהליכים שלמים של המכונות, ויכולים להוות אמצעי לקיצור תהליכים, איתור נקודות כשל וצוואר בקבוק ושאר הצעות ייעול ורעיונות.

 

  • פעם היה מגיע טכנאי להתקין/ לבדוק/ לתקן מוצר או שירות לאחר שהלקוח המתין לו הרבה זמן. הטכנאי היה נדרש לבצע את העבודה במיומנות ובאיכות ו"לשתוק" תוך כדי האזנה לתלונות הלקוח. היום, עם התייחסות נכונה והכשרה מתאימה ניתן לצפות מטכנאי לרכך את הלקוח, למכור לו מוצרים משלימים, לאסוף מודיעין עסקי ועוד. הטכנאי בשיחת חולין עם הלקוח או בשיחה מכוונת יכול להביא מידע כמו: למה הלקוח רוצה מוצר זה ולא אחר, מה לא נוח ללקוח, האם הוא נאמן לחברה או מחפש הזדמנות לעזוב.

 

כלומר, קצב השינויים המתמיד, שאנו עדים לו, מחייב אותנו לניהול הפוך. כפי שכתב בספרו מישל פוקו: "להיות נורמלי בעולם של משוגעים, זה לא נורמלי".

 

אז מה נכון היום?

באחד הערבים פגשתי חבר ותיק שמנהל מפעל יצור. בעודנו מקשקשים על ניהול ושאר עניינים סיפר לי על טכנאי שאמור היה להחליף צינורית כדי לתקן מכונה מסוימת. החלק החלופי שהגיע אליו היה ארוך בס"מ ממה שהיה צריך. טכנאי ישראלי, היה מקצר על המקום את הצינורית  ופותר את העניין. לעומתו טכנאי גרמני, היה מתקשר למפעל שייצר את הצינורית, שואל מה לעשות, מחכה שבוע לתשובה, ובסוף מקבל תשובה לחתוך את החלק ב 1 ס"מ. בינתיים הלקוח שלו היה מעוצבן ומתוסכל. כלומר: מה שהטכנאי הישראלי היה פותר תוך דקה לגרמני היה לוקח שבוע. נשמע טוב לא???


אבל מה היה קורה כעבור חודש? הטכנאי הישראלי היה ממשיך לקבל חלקים ארוכים מידי ב 1 ס"מ והטכנאי הגרמני היה מקבל את החלקים במידה הנכונה.אז מה נכון לעשות?? גם וגם. גם פתרון יצירתי נקודתי וגם ראש גדול ארגוני. זאת אומרת, שאם אתמול העובדים היו חיילים או ברגים, הרי היום הם יותר משמעותיים, מחוברים לשטח, מבינים מה הצרכים, כי הם פרוסים לאורך החזית. אם לא משתמשים בהם נכון, הם כמו חיילים בחזית, שמצוידים בכל הכלים המשוכללים, אך ללא אישור להשתמש בהם. ארגון כזה הוא ארגון בנסיגה.

 

מכאן, שהברגים של העבר הם החיישנים של ההווה. אם אתמול חיילים הגנו על אדמות, הרי שהחיישנים יוצאים מהטריטוריה, אל החלל, אל הגלובלי, אל הנשמה. סביבת ניהול מודרנית שכזו אינה מאפשרת יותר הנחתת הוראות  מסוג "שגר ושכח". היא מזמינה אותנו ליצור מעורבות ושותפות של העובדים בתהליכי קבלת החלטות ותהליכי בקרה, ליצור שקיפות מידע ותקשורת דו סטרית ערנית ומשמעותית, לתרגם תחושות בטן של השטח להחלטות אסטרטגיות ולהניב מכך תוצאות. כך על ידי ניהול איכותי של עובדים חיישניים ניתן להשיג יתרון יחסי בעולם משתנה וחדשני.

 

ניהול איכותי בעולם חדשני מאפשר להון האנושי להביא את עצמו, לוקח בחשבון את מה שעובד רואה, מעודד יוזמה ונקיטת פעולה בשטח בהתאם לחזון גבוה ומשמעותי. זהו ניהול מתוחכם הדורש מאיתנו ליצור לעצמנו הרגלים חדשים, שהם לא טבעיים לנו, כדי להתאים את עצמנו לאבולוציה של החדשנות והשינוי.

 

טיפים לניהול חיישנים:

  1. לנהל מתוך צניעות, מתוך ויתור על אגו.
  2. להתייחס לעובד כאל חיישן- לעודד אותו לאסוף אינפורמציה, לחשוב, להצליב בין מידע.
  3. לקיים ישיבות צוות מתחומים שונים המטפחות חשיבה יצירתית רב תחומית.
  4. לתת לעובדי הקצה אפשרות החלטה בשטח תוך פיתוח רגישות וראיה רחבה.
  5. פיתוח מנהלים והדרכת עובדים מתוך ראייה עסקית שכזאת.
  6. ללמוד להשתמש במידע שנאסף והוצלב ולשלב אותו באסטרטגיה.
  7. ללמוד מהספקים של הארגון.

 

ההדרכה היא הכלי שמאפשר לשינוי להתחולל.

היא בונה את העובדים והמנהלים כחיישנים, היא מטפחת את המוטיבציה להיות חיישן, כי אני חשוב.ההדרכה היא תהליך, המאפשר סנכרון בין כל הגורמים המשתתפים בשינוי, החל מאפיון ה"בטן הרכה" דרך הבנת צרכי הלקוח, דרך חיזוק מיומנויות להיות חיישן וחיזוק מיומנויות לקבל החלטות ולבצע בסביבה משתנה.