צרו עמנו קשר!

הערכת עובדים ומתן משוב

ניהול עסק והובלתו להצלחה, מצריך מעבר ליוזמה ותעוזה, גם יכולת לנהל את כוח האדם בצורה יעילה. ניהול כוח אדם ומיצוי הכישורים שלו, דורש בין השאר בדיקת יעילות ואפקטיביות של העובדים והתרומה שלהם לעסק. בשפה המקצועית כל התהליך הניהולי הזה נקרא  "הערכת עובדים".
בתהליך הערכת עובדים מתבצעת הערכה של כל עובד ועובד על תפקודו ותרומתו לקידום והתפתחות הארגון. אם בשורה התחתונה עובד יקבל ציונים נמוכים בהרבה פרמטרים, ייתכן שזה יאותת למנהל שכדאיות ההעסקה שלו בחברה אינה גבוהה. לעיתים קושר הארגון את תהליך ההערכת העובדים גם לחלוקת בונוסים וקידום, ואז בעבור העובד, תהליך כזה מייצר הרבה מאד התרגשות ואי נוחות.

 

מה מודדים אצל העובד?

הערכת עובדים כוללת מספר פרמטרים שנמדדים אצל העובדים הנוגעים למידת התרומה שלהם לעסק כמו גם הבנת הצרכים שלהם ומידת ההכשרה שלהם: 

כמות – בדיקה מעמיקה של ההספק של העובד. האם הוא עומד בדרישות ההספק הקיימות בחברה? האם הוא מצליח לעמוד ביעדים? מה גורם לו להגיע לאותו הספק ואיך ניתן לסייע לו לשפר את היעילות שלו?

 

איכות – הספק גבוה זה מצוין בעיקר אם הוא עומד בקריטריונים וביעדים שנקבעו, אך מה לגבי איכות העבודה שלו? האם ניתן לסמוך עליו שהעבודה שלו מתבצעת כמו שצריך או שצריך להקדיש עוד זמן וכוח אדם בשביל לוודא את איכות הביצוע? האם איכות העבודה שלו עומדת בפרמטרים שנקבעו?

 

עלות – עד כמה העובד יקר לעסק? האם העלות שלו מצדיקה את פועלו? האם השכר שלו משקף את תרומתו לעסק? האם הוא מצדיק את עצם העסקתו?

 

זמן – האם הוא עומד בזמנים שנקבעו? האם הזמנים שנקבעו לו ריאליים או שצריך לשנות אותם? האם הוא גם עומד בזמנים וגם מבצע את עבודתו באיכות הנדרשת?

 

הערכה ככלי ניהולי ראשון במעלה

הערכת עובדים היא כלי ניהולי ראשון במעלה. היא קודם כל גורמת לעובדים להרגיש שמישהו בוחן את ההתנהגות שלהם לאורך זמן ועוקב אחר הביצועים שלהם. תהליך הערכת עובדים מאפשר לתת תשומת לב אישית לכל עובד ולהוכיח שהמנהל רואה אותו. במידה והעובד הוא חיובי ומוביל, המנהל יוכל לחזק ולהעצים את העובד ולפתוח בפניו אפשרויות קידום. במידה והעובד אינו עומד בציפיות, תהליך ההערכה יאפשר לייצר תיאום ציפיות מחודש ולמקד את העובד, כך שיוכל לכוון לשיפור ביצועים. רק לאחר מספר תהליכי הערכה יוכל המנהל להסיק מסקנות לטווח ארוך על העובד. תהליך הערכת עובדים מאפשר גם זיהוי של צרכי הכשרה, הדרכה וחידודי נהלים, שאולי ללא תהליך הערכה לא היו שמים לב אליהם.

כיצד להצליח בתהליכי הערכת עובדים?

דבר ראשון שחשוב להבין שהערכת העובדים מיועדת לשיפור ביצועים, וכדי להצליח יש לקיים אותה בתדירות גבוהה ולא ליצר תהליך הערכה טכני שמתקיים אחת לשנה והמנהלים עושים אותו כדי לסמן וי.  

חשוב שהמנהל המעריך יהיה מכוון מטרה, יכיר היטב את ביצועי העובד ויהיו לו דוגמאות לתת, לכל אחד מהנושאים שהוא יציף בשיחה. חשוב מאד להדגיש מה העובד עושה נכון  וגם לגבי זה  לפרט ולהדגים כי כך מחזקים התנהגות חיובית ומקדמים מוטיבציה. בגדול, שיחת הערכה מכוונת להיות שיחת למידה והתפתחות וחשוב לשמור עליה ככזאת.

חשוב לא להציף את העובד בהמון נושאים כי "תפסת מרובה לא תפסת".