972525738866 צרו איתנו קשר בווצאפ צרו איתנו קשר בווצאפ

צרו עמנו קשר!

דור ה Z :כיצד הם נתפסים כעובדים ולקוחות/עדנה קורן

מאמרים מקצועיים » אתגרי הניהול הבין דוריים
 

במחצית המאה השמונה עשרה, עם התפתחות המהפיכה התעשייתית והתרחבות עידן הנאורות, ההתפתחה ההבחנה וההכרה בתבניות תודעתיות וחברתיות של שכבות גיל. תהליך העיור וההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות, גרמו לכך, שיותר ויותר צעירים גדלו באופן שונה מהוריהם, ולכן נוצרו הבדלים תרבותיים המייצרים שונות בין דור אחד למשנהו.


במחקרים רבים זוהו מאפיינים של דור ה-Y ודור ה-X שהם ההורים של דור ה-Z .(אלמוג  ואלמוג, 2016). כיום, הורי דור Y מגדלים את ילדי דור ה Z הצעירים,  והורי דור ה-X גדלו את ילדי דור ה-Z הבוגרים. במאמר זה אתייחס לכולם.

 

ילדי דור ה Z  נולדו בין השנים 1995 ל-2010  לעולם דיגיטלי ששולטים בו ללא עוררין הטלפון החכם והאינטרנט.
כשאנו מדברים על דור ה-Z, אנו  מתכוונים לילדים מגיל 10 עד צעירים בגיל 25. החלוקה הדורית מבחינת גיל, אינה זהה במקורות שונים, אולם בכל מקרה הפערים שוליים ולא מהותיים. שתי הכתבות שבחרתי לעבודה זו, מאפשרות לי לנתח את ייצוג הדור, הן כעובדים (בני 18-25) שנכנסים בהמוניהם לעולם העבודה, והן כלקוחות פוטנציאלים (בני10-25) המשפיעים על התנהגויות צרכניות רבות.

דור ה-Z מהווה כיום כ- 25% מאוכלוסיית ארה"ב, כאשר שליש ממנו נכנס כיום לעולם העבודה. המציאות הכלכלית שצעירי דור ה-Z חווים, היא מחויבות נמוכה של מעסיקים לעובדים ומחויבות נמוכה של העובדים לעבודה.

בשונה מהתדמית שניסו להדביק להם כאדישים, מכורים למסכים, מפונקים ומנומנמים, צעירי דור ה-Z שנכנסים לעולם העבודה, שוברים את התפיסות הללו, ונראה שהם דווקא לוקחים יותר ויותר אחריות לשנות את העולם.  בעבודה זו אציג את דימוי דור ה-Z, כפי שהשתקף במספר מאמרים שפורסמו בעיתונות כלכלית בישראל, ואנסה לנתח מה הסיבות המובילות לדימוי זה.

 

דור ה Z : התפתחות אישית והכשרה

מרגרט מיד במחקריה (מיד,1978, 1928) הראתה, שהתרבות היא זו שמעצבת את גיל הנעורים ולכן על פי תפיסה זו, התרבות קובעת ומעצבת גם את דימוי הדור. מניתוח תרבותי, ניתן לראות  שדור ה Z הוא תוצר קיצוני של תהליך השינוי מקולקטיביזם לאינדיווידואליזם. בני הדור רואים את עצמם אינדיבידואלים ואת החיים שלהם כפרויקט אישי. לתפיסתם, אין אמת אחת שהם מייצגים או שייכים אליה.

 

דור ה Z

נראה שדימוי דור ה Z מתאים היטב למאפיינים תרבותיים קיצוניים של פוסט מודרניזם.  הם מאמינים שהם בתהליך התפתחות, והאני שלהם משתנה כל הזמן. שהם לא בעלי תודעה קבועה, ולכן הם יבחנו כל דבר כמעט סביב סיטואציות משתנות. הם יהיו גמישים, יתאימו את עצמם לסיטואציה ויראו גם באופי שלהם דבר משתנה. הם מעסיקים את עצמם בטיפוח העצמי, ואינם רואים את עצמם מתגלגלים בעולם מכוח המסורת או  מכוח המשכיות העבר.


הורי דור ה Z (במיוחד אלו מדור ה-Y) פיתחו את "פולחן ההורות" ואת המושג "ילדים ממותגים" (אלמוג ואלמוג, 2016) והעמיקו את התפיסה האישית של "אני יחיד ומיוחד" הרווחת מאד בקרב בני דור ה-Z. ערכים אלו, חיזקו מצד אחד את הביטחון העצמי שלהם, ומצד שני הקטינו את החוסן האישי והמסוגלות להתמודד עם קשיים בדרך. כך דרים להם, זה לצד זה, ביטחון עצמי ויכולת השפעה, עם רגישות וחרדתיות ברמה גבוהה מאד.

 

מאפיין בולט נוסף של בני דור Z

ילידי דור ה Z מתגלים כגלובליים, סקרנים, משכילים וידענים.  הגלובליזציה בחברה המודרנית העכשווית, השפיעה מאד על תפיסתם של בני דור ה-Z את עצמם ואת יכולתם בעולם. משום שהעולם הפך להיות רשת גלובלית ענקית וניתן לתקשר, לעבוד, לקנות ולמכור מכל מקום בעולם, בני דור ה-Z  הם גלובליים מגיל צעיר.

 

קשריהם החברתיים הרבים חוצים גבולות גיאוגרפיים, תרבותיים ושפתיים והם מתקיימים במרחב הדיגיטלי.( רן, ע', אלמגור, ר' ויוספסברג-בן יהושע, ל', 2019 ). האנגלית שלהם יחסית טובה והם יודעים איפה למצוא מידע כדי להעשיר את עצמם. הם מצליחים ללמוד מכל דבר כמעט.

דור Z

הם משפרים את האנגלית שלהם דרך סרטונים ומשחקי מחשב, הם לומדים לעצב, לתכנן, להשקיע ולשווק את עצמם ואת מה שחשוב להם. הם יודעים שהמידע קיים והם רק צריכים למצוא אותו, ויש להם אינטואיציה מצוינת כיצד לעשות זאת. הם בעלי השכלה פורמלית יותר מכל דור שהיה לפניהם.

 

הם מחשיבים עצמם כמומחים ובעלי מסוגלות טכנולוגית, בעלי ציפיות גבוהות מהטכנולוגיה, נוטים ללמידה עצמאית או אוטודידקטית, וחשים בנוח בסביבות דיגיטליות וויזואליות. ( רן, ע', אלמגור, ר' ויוספסברג-בן יהושע, ל', 2019 )

 

עוד מאפיין בהקשר לדור ה-Z, הוא הנטייה שלהם להסתבך בתהליכי קבלת החלטות. למרות שהם נהנו לאורך ילדותם והתבגרותם, מחופש בחירה גדול, והוריהם- בני דור ה-X ודור ה-Y טפחו, השקיעו והתחשבו בדעתם כמעט בכל נושא, למרות זאת,  או אולי בגלל זה, הם דווקא עלולים להתבלבל בין שלל האפשרויות, ויש להם נטייה להסתבך בתהליכי קבלת החלטות, משום שהם חווים את החיים כמכלול פרשנויות.

 

בעולם של עושר אפשרויות בחירה,  הם יטו לא לקבל החלטות במהירות, משום שכמעט בכל מצב, יראו עוד פרשנות לסיטואציה שיכולה לערער את כדאיות ההחלטה שלהם. מאפיין נוסף המתקשר לכך, שגם לאחר שהחליטו, הם ימשיכו לחשוב ולהתלבט האם ביצעו החלטה נכונה. אולי זו הסיבה לתופעת  ה-FOMO המוכרת בקרב דור ה-Z  ((fear of missing out כי כל החלטה או בחירה, מתפרשת כגורמת להם להפסיד משהו אחר אותו לא בחרו.

 

דור ה-Z - איזה צרכנים הם?

דימוי עיקרי נוסף שניתן לזהות אצלי דור ה-Z, היא הנטייה לחרדות  וחשדנות, שגורמת לכך שהם לא נותנים אמון בקלות בשום דבר.

 

ההורים של דור ה-Z התגרשו בצרורות, נחשבו אבודים ולא מהפכניים וסבלו תקופות מיתון ומשברים כלכליים. בשונה מבני דור ה-Y בצעירותם, שהפנו עורף למשפחה, דווקא בני דור ה-Z  מכירים יותר בחשיבות המשפחה. אחת הסיבות לכך היא, שהם מכירים  מקרוב את משמעות ה"פייק ניוז".

 

מהפיכת המידע ששטפה את העולם המערבי, ערערה מאד את יסודות האמת, כי האינטרנט מאפשר, כמעט ללא כל בקרה, לעוות כל מציאות ובעלויות נמוכות.

 

אם נוסיף לכך את העובדה, שהם מוקפים בעולם צרכנות בלתי נלאה ובמגמות וטרנדים היוצאים חדשות לבקרים, לא מפתיע שהם אבדו קצת את תחושת האמון בכלכלה סביבם, ובמידה מסוימת הם מחפשים את האמת יותר מכל הדורות שלפניהם. הם לא תמימים בכלל, ויודעים לזהות מניפולציות של אנשי מכירות וחברות עסקיות.

 

הם יודעים להיות צרכנים נבונים ולמצוא הנחות טובות ברשת, ויסמכו על המלצות של משפחה וחברים, הרבה יותר מאשר יהיו מושפעים מפרסומים עסקיים. דווקא בעשור האחרון מעמדם של ההורים של דור ה-Z מתחזק, וניתן לראות יותר ויותר נערים ונערות, שמתייעצים עם ההורים שלהם בשונה מהדורות הקודמים.

 

לדעתי הסיבה לכך היא,  שההורים של דור ה-Z  כבר הרבה יותר מחוברים וטכנולוגיים והפער הדיגיטלי בין ההורים והילדים הולך ומצטמצם. גם ההורים שלהם משתמשים בווטסאפ לפחות כמוהם ומחוברים לילדיהם בפייסבוק או באינסטגרם.

 

נכון שעדיין קיימים אמצעים דיגיטליים וטרנדים שאופייניים רק לנוער, אך יש הרבה יותר נקודות חיבור שמחזקות את יחסי הקרבה והאמון בין ההורים והילדים.

 

מצד אחד החיבור עם המציאות והמחשבה על העתיד, בשילוב הצפת מידע ברשתות החברתיות ומחסור בשינה, מעלה את סף החרדה ובמידה מסויימת זהו דור שנמצא על "סף משבר בריאות נפשית". על פי הפסיכולוגית ג'ין טוונג מחברת רב המכר igen משנת 2011 שיעור ההתאבדויות גבוה משיעורי הרצח בקרב צעירים.

 

דור ה Z -ניהול קריירה והעדפת יציבות

בשונה מדימוי דור ה-Y כפי שמשתקף בספר "דור ה-Y כאילו אין מחר" (אלמוג&אלמוג, 2016), שהעדיף נהנתנות בהווה על השקעה בעתיד, בני דור ה-Z   הם זהירים, נאמנים יותר ומחפשים יותר יציבות. ילדי דור ה-Z נולדו לתוך משבר כלכלי עולמי, עליית מדרגה של טרור בינלאומי (תופעת דעאש, בן לאדן וכד'), עלייה מחודשת של לאומנות, מגיפות מודרניות (איידס, סארס, קורונה), ותופעות חריגות של ירי המוני בבתי ספר וברחובות.

 

כל אלו, השאירו אותם ריאליסטים במיוחד, פחות נוטים לקחת סיכונים  ושואפים ליציבות כלכלית מגיל צעיר. הם רואים את הלימודים האקדמיים, אמצעי להשגת מטרה, ולא עוד תחנת מנוחה כדי להימלט מהעולם האמיתי.

 

זו גם הסיבה, שבהחלט ניתן לראות יותר ויותר בני דור-Z, שיחליטו משיקול כלכלי שלא שווה להם להשקיע בלימודים, כי הם מאמינים שיוכלו להגיע למקום שהם רוצים גם ללא לימודים. מאידך,  בין אלו שכן בוחרים ללמוד, ניתן לראות יותר בני דור-Z שהולכים ללמוד מקצועות מבטיחים מבחינה כלכלית.


כפי שתואר במאמר שבחרתי: "בימים אלו מסיים הגל הראשון של בני דור ה-Z האמריקאים את לימודי התואר הראשון, והיציבות הכלכלית נותרה הדאגה המרכזית. לפי סקר של אוניברסיטת קליפורניה 83% מהסטודנטים ציינו שבחרו במקצוע הלימוד בגלל האפשרויות הכלכליות שהוא מבטיח".  

 

יותר ויותר צעירים מדווחים שהם יחפשו יציבות כלכלית, תנאים והטבות,  ויחד עם זאת, הם בהחלט יחפשו כל הזמן דרכים להתקדם ולהתפתח, לכן לא ירצו להישאר במקום עבודה אחד הרבה שנים, וינהלו את הקריירה שלהם בצורה מקצועית יותר מהדורות הקודמים.

 

משך הזמן שיתמידו באותו מקום עבודה יהיה גבוה יותר מקודמיהם דור ה-Y, גם בגלל ניהול הקריירה והרצון ליציבות, וגם בגלל שתוחלת החיים הצפויה להם, תמשיך ותעלה ויש להם עוד הרבה זמן לחיות ולממש את עצמם. "לפי חברת המחקר monster worldwide  צעירי דור Z מוכנים לעבוד בערבים ובסופי שבוע רק כדי להרוויח יותר, הרבה יותר בהשוואה לדורות הקודמים".


גם בישראל ניתן לזהות מגמות אלו של מחשבה קדימה ורצון ליציבות. בקרב בני נוער וצעירים בולטת הגישה הפרקטית והריאליסטית, וכבר בחטיבה ובתיכון הם בוחרים מקצוע שיהיה טוב לשירות הצבאי שלהם או שיקדם אותם לעתיד טוב. צעירים בני דור ה- Z יחפשו  גם פרנסה וגם עניין, ולכן ידאגו לתוכנית מגירה בנוסף לרדיפה אחרי חלומות.

 

גם בתחומים נוספים ניתן לראות את נטייתם לזהירות. בני ה-Z הצעירים בגילאי 18-25 מודעים הרבה יותר לאוכל בריא, לשמירה על כושר וספורט, יהיו זהירים בהקשר לנהיגה תחת אלכוהול  ואפילו גיל ההתנסות הראשונית במין נמצא בעליה.

 

הדור שמגלה מנהיגות מפתיעה

דימוי נוסף המקושר לבני דור ה-Z שהם עצמאיים, רב תחומיים  אקטיביסטיים ושואפים להשפיע על העולם.  בשונה מדור-Y הם פחות אנוכיים, רואים עצמם מחויבים לקהילה ולסביבה, דעתנים ואמיצים, ולכן לא מפתיע למצוא בקרבם מנהיגים צעירים שמאמינים ביכולתם לשנות ולקדם אג'נדות. גרטה תונברג השוודית, בת ה-16 שהצליחה להוציא מיליונים למחאה על חוסר הטיפול במשבר האקלים, אינה חריגה כבר ויש נערים ונערות רבים שבוחרים להשפיע על קהילות ולקדם שינויים שחשובים להם.

 

הרשתות החברתיות והמדיה החברתית בכללותה, יצרו מהפיכה של ממש במרחב הדיגיטלי. ערוצים אלו מאפשרים תקשורת אינטראקטיבית, שיוויונית לעיתים גם אינטימית, המאתגרת מבנים חברתיים, גבולות תרבותיים והיררכיות מוסדיות. בני דור ה-Z משתמשים ברשתות החברתיות כדי ליצור קהילות חדשות שמאפשרות למידה, תמיכה, שיתוף במידע ועוד. (2017, שוורץ, ברוך& רוזנברג, חננאל).

 

בדרך זו של קהילות הם מסוגלים ליזום, להניע  ולהזיז הרים.  כמות היזמים הצעירים בני דור ה-Z נמצא בעלייה מתמדת, וזה כבר לא מפתיע, למצוא מפתחי אפליקציות, מוכרים ומשווקים באינטרנט, כתבים ומרצים צעירים  שלא מחכים "להיות גדולים" ומקדמים את עצמם כבר בגיל צעיר. צעירים רבים מספרים, שהדבר החשוב להם בחיפושי עבודה זה תרבות וערכים, ושמקום עבודתם יעשה טוב לעולם.

ההגשמה העצמית שלהם באה מרצון ויכולת להשפיע על העולם, והם יחשבו גם במונחים של איך אני מזיז מערכות גדולות. זה יכול לבוא לידי ביטוי בפיתוח אפליקציה שתסייע לקהילה, או בחירה ללמוד חינוך כמקצוע רב השפעה, בהשבתת מקום עבודה כדי להטיב עם העובדים, באחוזי התנדבות גבוהים(25% מתנדבים בקביעות) או בשאיפה להיות הwaze הבא. בכל מקרה, מה שמניע אותם זה לשנות את החיים באופן משמעותי.


לסיכום, הדימויים המרכזיים האופייניים של דור ה-Z ממקורות המידע שבחרתי הם:
רואים את עצמם אינדיבידואלים ואת החיים שלהם כפרויקט אישי, גלובליים, סקרנים, וידענים  עם נטייה להסתבך בתהליכי קבלת החלטות, חרדתים וחשדנים  דבר שגורם לכך שהם לא נותנים אמון בקלות בשום דבר,  זהירים, נאמנים יותר ומחפשים יותר יציבות כלכלית מדורות קודמים,  עצמאיים, רב תחומיים  אקטיביסטיים ושואפים להגשים עצמם על ידי השפעה על העולם.


כפי שלמדנו בכיתה, דימוי הנוער מושפע מהצפייה לעתיד מתוקן. בדומה לתקופת קום המדינה, הנוער שיקף את התקווה לעתיד של תקומת המולדת, ולכן דימוי הנוער היה מאד חיובי.

 

גם כאשר נערים התנהגו בצורה מתריסה, יזמית ומהפכנית, דור המבוגרים הכיל זאת וראה בכך ערכים חיובים. לדעתי קורה תהליך דומה גם עכשיו. התקופה הנוכחית מאופיינת בתחושת איבוד שליטה בתחומים רבים:
ברמה אקולוגית, בשבירת מוסכמות וערכי מוסר, באיבוד פרטיות, בצרכנות מוגזמת, בטשטוש גבולות וניכור ובהחצנה קיצונית ברשתות תקשורת. היום ברור יותר ויותר לכולנו, שהעולם יצא מאיזון בהרבה מובנים.


זו הסיבה לדעתי, שהדימוי של בני דור ה-Z עבר שינוי, ובמידה מסוימת הוא חיובי כי הנוער הוא כלי הקיבול של העמדות שלנו ביחס לעתיד. דור ה-Y ודור ה-X הבינו והפנימו את הטעויות שלהם, ועתה נותר להם לקוות שדור ה-Z יעשה תיקון לעיוותים שנוצרו. הדימוי  השכיח שמשתמשים בו לתיאור הדור "דור ה-Z בא לתקן את העולם", מדגים ומייצג את הרצון והצפייה של המבוגרים  מהנוער והצעירים.

מאת: עדנה קורן מנכ״לית ״אודם״.


ביבליוגרפיה:
מיד, מ' (1978) [1928]. התבגרות בסמואה. חיפה: אח. 
אלמוג, ת' ואלמוג, ע' (2016). דור ה-Y כאילו אין מחר. בן שמן: מודן.
רן, ע', אלמגור, ר' ויוספסברג-בן יהושע, ל' )2019 .) הלומדים החדשים: מאפייני דור
ה-Z בכיתה ומעבר לכותלי בית הספר. תל-אביב: הוצאת מכון מופ"ת, מרכז המידע הבין מכללתי.
שוורץ, ברוך & רוזנברג, חננאל (2017)  חומות החינוך נפלו ברשת? מורים, תלמידים ורשתות חברתיות, The Center for Education Technology