פיתוח עובדים בימי משבר- לעבור מניהול טווח קצר לבינוני ארוך
גלי הקורונה הולכים ובאים וברור כבר לכולנו, שאנחנו בתוך משבר מתמשך. נראה שכולנו כבר מבינים, שיהיו שבועות של יותר תחלואה ושבועות של פחות תחלואה ויהיה לנו קצת אוויר לנשימה. יהיו תקופות של משק פתוח ותקופות של סגר מוחלט, חלקי או נושם. בחלק מהחודשים עובדים יעבדו מהמשרד ובחלק יעבדו מרחוק. אז הערכות להתמודדות עם משבר לטווח קצר אינה הערכות להתמודד עם משבר בטווח ארוך יותר.
בשבועות האחרונים משהו השתנה גם במחלקות משאבי אנוש, ואנו רואות יותר מנהלים ומנהלות שמבינים שחשוב לשנות אסטרטגיה. אם בהתחלה חיכו עד שיעבור זעם, והקפיאו הכל, היום יותר ויותר מבינים שחשוב לרענן, לפתח, להכשיר, להעצים כי אחרת הארגון יאבד נקודות תוך כדי המשבר.
התארגנות למשבר ארוך זה משהו אחר
הטבע שלנו כבני אדם מאפשר לנו להתגייס לאירועים יוצאי דופן. יש משהו בהפגנת גמישות בטווח קצר, כי ניתן לראות את הקצה, ואז כל הכוחות והחיסונים מגויסים לאירוע. התגייסות התנהגותית וניהולית לטווח ארוך, דורשת הערכות אחרת, כי זה לא פתרונות של אד הוק עד יעבור זעם. ככל שעובר זמן ואנחנו בתוך המשבר, הקשיים צפים ביתר חריפות, הסבלנות קצרה יותר, המתח עולה, אי הוודאות בתחומי החיים השונים מקטינה את יכולת העמידות של העובדים, המנהלים ושל הארגון כולו.
לזה תוסיפו את המאפיין היחודי של ההתמודדות במשבר הקורונה- ערבוב זמן משפחה וזמן עבודה, תוך התמודדות עם מגבלות חופש, זמן מוגבל ומרחב עבודה משותף, ומכאן קצרה הדרך לעייפות רגשית, רגשות הרסניים, כעס ותסכול וכד'.
כל אלו מכרסמים בנו ויש לזה כבר שם "עייפות קורונה" Covid Fatigue. חברות וארגונים שמבינים את זה, יודעים שהם כבר לא יכולים לשבת על הגדר ולחכות לסיום אלא צריכים להתארגן אחרת.
פיתוח עובדים בימי קורונה- זריקת אנרגיה למשאבים שנשחקו
אז דווקא בימי משבר מתמשך, כדי להתמודד עם סטרס ושחיקה, חשוב לייצר שגרת הדרכה ולהשקיע בהכשרת עובדים. השקעה זו באנשים, היא כמו חוף מבטחים בים סוער. היא מעבירה לעובדים מסרים חיוביים בהרבה מישורים: אתם שייכים, אתם נשארים, אתם חיוניים, אתם חשובים ולכן אנחנו ממשיכים להשקיע בכם ולתת לכם כלים לצלוח את המשבר הזה.
הקניית הכלים מקטינה חיכוכים וקונפליקטים, מייצרת לעובדים תחנות להפוגה ולוונטילציה, ומאפשרת גם למנהלי הארגון הפוגה. עצם זה שתהיה פעילות שאינה מונחת רק על כתפיהם ובאחריותם, תיתן להם הפוגה וכוח להמשיך להתמודד.
אז מה כדאי לתת לעובדים כדי לחזק חוסן בתקופות משבר?
- לגוון באמצעי הקשר-במייל, בווסט אפ, בסרטוני ווידאו, ברשתות החברתיות ככל שאבטחת המידע מאפשרת. זה חיסון טוב לתחושת הבדידות שיכולה להעמיק בתקופה זו.
- להקפיד על שגרות צוותיות- עדיף ישיבות מובנות עם הפוגות הומוריסטיות למשל לבקש מהעובדים לשתף אירוע מצחיק/ מביך שהיה השבוע בעבודה מרחוק. לשתף בסיפורי השראה סיפור הנעליים הקרועות- לייצר שגרת עובד מעשיר עובדים.
- לתת מענה דיפרנציאלי- זיהוי עובדים שמגיבים פחות טוב למצב וחיזוקם באופן פרטני. להקצות זמן ובנק שעות למתן מענה פרטני לעובדים מתן מענה בטיימינג הנכון חוסך משאבים רבים בהמשך ומעלה פרודוקטיביות
-
סדנאות והרצאות העשרה שיתנו כלים המותאמים לאתגרים החדשים
כדאי לאפשר לעובדים הכשרות העשרה שבהם יש שילוב של פעילות צוותית עם העשרה אישית, חשוב לעסוק בניהול זמן ואיזון בית עבודה כי זה אחד מהמאפיינים הבולטים של המשבר. אני כל יום שומעים עשרות עובדים שמתלוננים על תחושת כאוס, איבוד שליטה וכד'. חשוב לתת לעובדים סדנאות והדרכה על איך מנהלים נכון את הזמן ומייצרים סדר פנימי גם לעבודה מהבית וגם סדרי עדיפויות הכוללים את כל תחומי החיים. ( בית, עבודה, בריאות, חינוך הורים מזדקנים ועוד)
במה שווה לעסוק בתקופה זו עם עובדים?
- חיזוק כלים של אינטליגנציה רגשית- כלים לחיזוק החוסן, כלים לניהול מתח- סטרס, כלים להתמודדות אפקטיבית וחיובית עם חוסר ביטחון תעסוקתי והחשש לאבד את מקום העבודה. לא יעזור שיגידו לאדם "אל תתלונן כל עוד יש לך עבודה, תגיד תודה" החשש מעיק ופוגע בתוצאות.
- חיזוק כלים של אינטליגנציה חברתית/תרבותית- העבודה מהבית חושפת הרגלים אישיים והופכת אותם למידע כללי של המשפחה. מתן כלים בתחום אינטליגנציה תרבותית מגדלים את טווח הסובלנות וההכלה של אנשים ומצבים שונים.
- חיזוק הבנה ודקויות בתקשורת לא מילולית- פחות שפת הגוף יותר ניואנסים של שפת העיניים, שפת הקול אפילו מההכרות החדשה עם הסביבה הפיזית של העובד ניתן ללמוד ממנה רבות.
אילו כלים כדאי לתת למנהלים בתקופת משבר הקורונה?
כל מה שצוין עד כה בגזרת העובדים מוגבר ומועצם עם אוכלוסיית המנהלים. בתחילת המשבר כשהייתה דחיפות לא הייתה פְנִיוּת. היה צריך לעשות וזהו. כעת עם תובנת הגלים, צף הקושי לטווח ארוך ולא כדאי להתעלם. הצורך לתת מענה ללקוחות רבים שנמצאים במצב רגשי לא פשוט מעצים את ההתמודדות מול לקוחות, עובדים, קולגות, ספקים, והנהלה. המשבר המתמשך, מעלה את הדרישות והציפיות שלהם מהסביבה ומעצמם ויחד עם זאת, עולה גם רמת הלחץ והשחיקה. חיוני ביותר בעת הזו לתת להם כלים והדרכה. במה כדאי לעסוק?
שדרוג מיומנויות ניהול- הניהול הסמכותי פחות עובד מרחוק, כדאי לחזק בקרב המנהלים כלים ומיומנויות של ניהול משתף, משובים נקודתיים אפקטיביים ניהול צוות מרחוק ועוד. לעבודה מרחוק דרושה הקשבה לניואנסים וברמה גבוהה יותר. הקשבה שמקדימה את התקלה או הקונפליקט עוד בטרם הגעתו, וכזו שיודעת לאזן ולהרגיע אם וכאשר המצב ייצא משליטה.
בקרה ידידותית- קיימים כלים רבים ליצירת בקרה ידידותית שאינה חופרת, שמעבירה מסרים של אמון ויחד עם זאת מנהלת את התפוקות. חשוב וכדאי להקנות כלים כאלו.
פורום או חבילות יעוץ לתמיכה וונטילציה ע"י גורם חיצוני- להקצות למנהלים חבילת ייעוץ שנשלפת ברגע האמת ויתנו אוויר וכוחות בעת הצורך. לייצר שיגרת ונטילציה המנתחת אירועים ונותנת כלים. כשזה מנוהל על ידי גורם חיצוני זה פחות נדחה ויש לשעות אלו ערך של הכשרה וחיזוק מיומנויות.
לאו טסה אמר "בצע משימה גדולה על-ידי פעולות קטנות רבות." כל הרצאת העשרה, סדנה או פורום, מפתחים את החוסן האישי של העובדים והמנהלים. אל תתפשרו עכשיו בגלל ריחוק חברתי. אפשר בקבוצות קטנות, אפשר בזום . פשוט אפשר . רק להבין שאין אחר כך כשיגמר המשבר. זה צריך להיות כאן ועכשיו.