הערכת עובדים בארגון: שיפור תפקוד וביצועים
מאמרים מקצועיים » פיתוח מנהלים מתקדם |
הערכת עובדים מהווה שיטה להערכה ומדידת ביצועיהם של קבוצות ועובדים בארגון. מדובר בתהליך שבו נבחנים ביצועי העובדים במשך תקופת זמן מוגדרת, כמו לדוגמה הערכת עובד שנתית או חצי שנתית, זאת במטרה לבחון ולהעריך את מידת ההתאמה מבחינה ביצועית ותפקודית ביחס לציפיות מהעובדים, ובהתאם ליעדיו ותכניותיו של הארגון על כל יחידותיו השונות.
מערכת הערכת עובדים איננה מתייחסת לתכונותיו של העובד ברמה האישיותית, אלא מתמקדת בהישגיו, תפקודו, תרומתו לארגון, פוטנציאל הקידום שלו וכן הלאה. ישנן מספר שיטות שונות להערכת עובדים, אולם בין אם נבחר שיטה כזו או אחרת, חשוב להקפיד על מהימנות ההערכה ולוודא שההערכה אכן משקפת את תפקודו של העובד ונטולת שיקולים זרים. השיטות המסורתיות והנפוצות ביותר כשמדברים על הערכת עובדים הן הערכת עמיתים, הערכת ממונים והערכת כפופים.
הערכת עובדים כדי לייעל את הארגון
הערכת עובדים כדי להעריך את העובד ולתת לו בונוס או לקדם אותובתוך הערכת העובדים נדרשים המנהלים לתת חוות דעת מילולית ואו הערכת פוטנציאל הקידום של כל עובד. על מנת למנוע מראש שיקולים זרים או הטיות, נהוג להעביר את אותן חוות הדעת אל מעריך נוסף, כמו לדוגמה מנהל בדרג מקביל או ממונה של הממונה, מתוך מטרה לאתר סתירות פנימיות או טעויות בהערכה הפרטנית. היות וההערכה שמתקבלת בשיטה זו לגבי כל עובד היא ממספר אנשים, ומכיוון שמדובר בעמיתים המקיימים ביניהם אינטראקציה שוטפת על בסיס יומיומי, נחשבת הערכה למהימנה ביותר, תוך שהיא מתאפיינת ביכולת ניבוי גבוהה בנוגע לסיכויי ההצלחה של העובדים בתפקידים עתידיים. כאשר ארגון נותן תשומת לב מירבית לתהליך הערכת עובדים, העובד והמנהל מרגיש את חשיבות הנושא, ויכול לנצל את המעמד ללמוד על עצמו, לתת את חוות דעתו, להרגיש שיש סדר ואיכפתיות בארגון והתהליך מחבר לתחושת השייכות, ההזדהות והרצון של העובד לתרום לארגון. |