972525738866 צרו איתנו קשר בווצאפ צרו איתנו קשר בווצאפ

צרו עמנו קשר!

הערכת עובדים בארגון: שיפור תפקוד וביצועים

מאמרים מקצועיים » פיתוח מנהלים מתקדם
 

הערכת עובדים מהווה שיטה להערכה ומדידת ביצועיהם של קבוצות ועובדים בארגון. מדובר בתהליך שבו נבחנים ביצועי העובדים במשך תקופת זמן מוגדרת, כמו לדוגמה הערכת עובד שנתית או חצי שנתית, זאת במטרה לבחון ולהעריך את מידת ההתאמה מבחינה ביצועית ותפקודית ביחס לציפיות מהעובדים, ובהתאם ליעדיו ותכניותיו של הארגון על כל יחידותיו השונות.

 

מערכת הערכת עובדים איננה מתייחסת לתכונותיו של העובד ברמה האישיותית, אלא מתמקדת בהישגיו, תפקודו, תרומתו לארגון, פוטנציאל הקידום שלו וכן הלאה. ישנן מספר שיטות שונות להערכת עובדים, אולם בין אם נבחר שיטה כזו או אחרת, חשוב להקפיד על מהימנות ההערכה ולוודא שההערכה אכן משקפת את תפקודו של העובד ונטולת שיקולים זרים.

השיטות המסורתיות והנפוצות ביותר כשמדברים על הערכת עובדים הן הערכת עמיתים, הערכת ממונים והערכת כפופים.

 

הערכת עובדים כדי לייעל את הארגון

  • הערכת ממונה - בהערכת ממונה מקבל מנהל היחידה הארגונית שאלון או טופס הערכת עובדים, שבאמצעותו הוא נדרש לתת הערכה תפקודית על כל אחד מהעובדים הכפופים לו, תוך שהשאלון מתפרס על פני סדרה של היבטים שנועדו לשקף את התחומים הנדרשים לביצוע תפקודי תקין של העובדים.

  • הערכת עמיתים - הערכת עמיתים מהווה שיטה, שבה עובדים מאותו הדרג ושמקיימים זה עם זה קשר יומיומי הדוק, נדרשים להעריך איש את רעהו. ישנן שתי שיטות דומיננטיות להערכת עמיתים, שהן אמדן עמיתים ודירוג עמיתים. באומדן עמיתים נדרשים כל אחד מחברי הקבוצה לתת הערכה המשולבת בחלוקת ציונים לגבי כל אחד מהקולגות, בעוד שבדירוג עמיתים נדרש כל אחד מהם לדרג את עמיתיו מהדירוג הגבוה אל הנמוך בכל אחת מהקטגוריות שבממדי ההערכה.

  • הערכת כפופים - הערכת כפופים חשובה לארגון על מנת לייצר איזון, כדי לתת גם לדרגים הכפופים ביטוי לתפקודי המנהלים. זו גישה, הנותנת כבוד לעבודה ולתפקוד של כל עובד באשר הוא, גם אם אינו מנהל, מתוך הבנה, שכדאי להקשיב לאמירה של כל אחד ואחד בארגון על ההתנהלות הארגונית שלו.

 

הערכת עובדים כדי להעריך את העובד ולתת לו בונוס או לקדם אותו

בתוך הערכת העובדים נדרשים המנהלים לתת חוות דעת מילולית ואו הערכת פוטנציאל הקידום של כל עובד. על מנת למנוע מראש שיקולים זרים או הטיות, נהוג להעביר את אותן חוות הדעת אל מעריך נוסף, כמו לדוגמה מנהל בדרג מקביל או ממונה של הממונה, מתוך מטרה לאתר סתירות פנימיות או טעויות בהערכה הפרטנית.

היות וההערכה שמתקבלת בשיטה זו לגבי כל עובד היא ממספר אנשים, ומכיוון שמדובר בעמיתים המקיימים ביניהם אינטראקציה שוטפת על בסיס יומיומי, נחשבת הערכה למהימנה ביותר, תוך שהיא מתאפיינת ביכולת ניבוי גבוהה בנוגע לסיכויי ההצלחה של העובדים בתפקידים עתידיים.

כאשר ארגון נותן תשומת לב מירבית לתהליך הערכת עובדים, העובד והמנהל מרגיש את חשיבות הנושא, ויכול לנצל את המעמד ללמוד על עצמו, לתת את חוות דעתו, להרגיש שיש סדר ואיכפתיות בארגון והתהליך מחבר לתחושת השייכות, ההזדהות והרצון של העובד לתרום לארגון.