האור על Outdoors / אופיר סוכר ועדנה קורן
כאשר אתם רואים להקות אווזים נודדות דרומה במבנה V , האם אתם שואלים עצמכם מדוע?
המדע גילה, שבזמן שכל אווז מנופף בכנפיו, הוא יוצר הגבהה לאווז שנמצא מאחוריו. על-ידי מעוף בצורת v כל הלהקה מגדילה בלפחות 71% את טווח התעופה שלה מאשר אם כל אווז היה עף לבד. כאשר אווז יוצא מהמבנה, הוא לפתע חש בגרירה והתנגדות עקב הניסיון לעוף לבד... ובמהירות חוזר למבנה.
כשהאווז המוביל מתעייף, הוא מאותת אחורה בכנפיו ואווז אחר עף קדימה במקומו. האווזים שמאחור מגעגעים על מנת לעודד את אלו שבחזית, לשמור על מהירותם.
כשאווז נעשה חולה או נפצע ונופל מהמבנה, שני אווזים פורשים עימו ומלווים אותו למטה בנחיתתו, במטרה לעזור ולהגן עליו. הם נשארים איתו עד שהוא מסוגל לעוף או מת. רק אז הם ממריאים מחדש לבדם או עם מבנה אחר על מנת להדביק את הקבוצה שלהם (Milton olson).
בארגונים קטנים כגדולים, גם אנחנו והעובדים שלנו מהווים יחד חלק מקבוצה. דרך אחת לשפר את טווח התעופה או את ביצועי הארגון, היא להשקיע בהדרכת הקבוצה.
היום יותר ויותר ארגונים משלבים בתוכניות הדרכה ופיתוח צוותים גם סדנאות מנהלים בטבע וסדנאות שטח מגוונות.
לסדנאות מגיעות קבוצות על מנת למפות את מבנה הקבוצה, את כישורי המשתתפים בה, ולבדוק כיצד ניתן לשפר את תפקוד היחיד במטרה לשפר את ביצועי הקבוצה.סדנאות outdoor training הן מפגש חוויתי ולימודי כאחד.
וויניקוט אמר, שברגע שמזדמן למנהלים לשחק כמו ילדים אפשר לזהות אצלם התנהגויות בסיסיות. "אם האווירה בסדנה פתוחה, אפשר לעבוד על הדפוסים הבסיסיים של התנהגות האדם והארגון".
הסדנאות מתקיימות בשטח, כאשר משתתפי הסדנא מקבלים משימות שונות לביצוע כצוות.
הרעיון בבסיס השיטה הוא למידה והכרה של הפרט והקבוצה על-ידי הצבת אתגרים וסיכונים מחושבים במקום שונה ממקום העבודה. המסגרת הקבוצתית מעודדת התמודדות עם משימות, שאולי נראות בתחילה בלתי אפשריות, אולם בהמשך נוצרות הזדמנות שונות לגלות ולפתח את המסוגלות האישית ואת עבודת הצוות, ומתהליך זה צומחים הפרט והקבוצה.
השטח מאפשר כללי משחק חדשים ולא רגילים לעובדים, ועקב כך אנשים "מביאים" למשימה את ה"אני" האמיתי שלהם בלי אותן מסיכות, שנוח לנו להתחבא מאחוריהן בחיי היום יום.
לאחר כל משימה, מתבצעת הפקת לקחים, כך ניתן להסיק איך מתמודדים המשתתפים בעבודתם עם משימות ובעיות. למשל, בארגון תחרותי מאוד, שבו המטרה מקדשת את האמצעים, משתתף המתקשה לרוץ משתרך ונפלט הצידה. בארגון ששוררת בו תרבות של שיתוף פעולה ועבודת צוות, מסייעים לחלש ומתחשבים בנקודות התורפה עוד בתכנון.
לאחר הפקת הלקחים ממשיכים לתרגיל הבא כך ניתן ליישם את הלקחים בו במקום ולראות כיצד נראית הקבוצה אחרת...
החיבור והמגע הפיזי ההכרחיים במשימות השטח יוצרים חיבור, גיבוש, אמון וערך מוסף. אנשים שבדרך כלל לא באים לידי ביטוי במקום העבודה, מקבלים במה והזדמנות ולהראות את נקודות החוזק שלהם, שלא בהכרח באו לידי ביטוי בעבודה.
ההנאה שטמונה בשטח ובמשימה צוותית מרככת את המסרים מהפקת הלקחים, גם אם הם קשים. עצם החוויה מאפשרת לפרט לזכור את הלקחים והמסרים בצורה טובה יותר ולאורך זמן.
ההתנסות בשיטת ODT מאפשרת לחשוף התנהגויות ומניעים שמתגלים בייעוץ רגיל רק לאחר זמן רב. הפעילות בשטח מוציאה לאור דברים ראשוניים מאוד בסגנון הניהול, בתפקוד הצוות, בתכנון משימה, עמידה בזמנים, תקשורת, פתיחות לרעיונות, ציות לכללים, הצבת יעדים והשגתם ועוד..
למידה בשטח על ידי סדנאות ODT מקצרת תהליכים על-ידי הטמעה מהירה יותר(הפקת לקחים מתרגיל לתרגיל), זיכרון המסר (חוויה).
לסיכום,
אנשים יכולים ללמוד במילים ובמעשים.
למידה במעשים היא הדבר הבסיסי, כמו ילדים ולכן היא עוצמתית ונחרטת היטב בתודעה.
זה הזמן לשלב בתוכניות ההדרכה שלכם סדנת שטח - outdoor training - התמורה תראה בארגון או בחברה במהרה.
|