ניהול הפוך בעולם המודרני: מברגים לחיישנים
מאמרים מקצועיים » פיתוח מנהלים מתקדם | ||
הברגים של האתמול הם החיישנים של היום/ צילה חי שפריי ועדנה קורןהכיריים הראשונות שלנו היו כיריים של גז. כיריים פשוטות ושימושיות.
אז מי הם החיישנים של היום בעולם העבודה???המאה ה -21 כבר כאן. אנו חווים שינויים בקצב ובעוצמה, שלא ידענו כמותם בעבר. שינויים רבים מתרחשים במקביל, שינוי רודף שינוי, ההתפתחות הטכנולוגית תזזיתית וחולשת על כל תחומי החיים, ומגמה זו רק הולכת וגוברת. ארגונים וחברות המתנהלים בסביבה כזו, נדרשים להיות דינאמיים יותר ויותר, ומחויבים לזיהוי מוקדם של צרכים ואיומים ולניהול ממקום אחר. בעבר, מנהל בדרך כלל היה בעל הידע, כל יחידת ארגון הייתה סגורה ומעורבת פחות עם העולם, ואפשר היה להעביר ידע מארגון דומה ולשכפל אותו בעזרת ניהול. היום חלק גדול מהידע הרלוונטי נצבר מיחסי הגומלין של הארגון עם סביבתו, ולכן, העובדים בקו הראשון הופכים להיות קריטיים יותר ויותר ללמידת הסביבה, לאיסוף מידע שישפיע על קבלת החלטות. זה נכון בכל התחומים, החל מעובדים בתחומי השירות והמכירות, וכלה בעובדים המלווים תהליכי יצור. פעם שלטה בקרב מנהלים עמדת העליונות של "אני יודע" "אני אקבע" "אני אנווט" ולעיתים גם הובילה להצלחות. היום עמדה כזאת עלולה להוביל ארגונים לכישלונות. בעידן הנוכחי מעטים העובדים שקוראים לעצמם "אני רק בורג במערכת". עובדים כאלו הוחלפו זה מכבר במכונות, רובוטים ומערכות טכנולוגיות משוכללות. כיום נמצאים בתוך הארגון עובדים רבים, שמכירים את העסק ואת התהליכים בו, הרבה יותר טוב וקרוב ללקוח מהמנהלים שלהם.
דוגמאות של פעם והיום:
כלומר, קצב השינויים המתמיד, שאנו עדים לו, מחייב אותנו לניהול הפוך. כפי שכתב בספרו מישל פוקו: "להיות נורמלי בעולם של משוגעים, זה לא נורמלי".
אז מה נכון היום?באחד הערבים פגשתי חבר ותיק שמנהל מפעל יצור. בעודנו מקשקשים על ניהול ושאר עניינים סיפר לי על טכנאי שאמור היה להחליף צינורית כדי לתקן מכונה מסוימת. החלק החלופי שהגיע אליו היה ארוך בס"מ ממה שהיה צריך. טכנאי ישראלי, היה מקצר על המקום את הצינורית ופותר את העניין. לעומתו טכנאי גרמני, היה מתקשר למפעל שייצר את הצינורית, שואל מה לעשות, מחכה שבוע לתשובה, ובסוף מקבל תשובה לחתוך את החלק ב 1 ס"מ. בינתיים הלקוח שלו היה מעוצבן ומתוסכל. כלומר: מה שהטכנאי הישראלי היה פותר תוך דקה לגרמני היה לוקח שבוע. נשמע טוב לא???
מכאן, שהברגים של העבר הם החיישנים של ההווה. אם אתמול חיילים הגנו על אדמות, הרי שהחיישנים יוצאים מהטריטוריה, אל החלל, אל הגלובלי, אל הנשמה. סביבת ניהול מודרנית שכזו אינה מאפשרת יותר הנחתת הוראות מסוג "שגר ושכח". היא מזמינה אותנו ליצור מעורבות ושותפות של העובדים בתהליכי קבלת החלטות ותהליכי בקרה, ליצור שקיפות מידע ותקשורת דו סטרית ערנית ומשמעותית, לתרגם תחושות בטן של השטח להחלטות אסטרטגיות ולהניב מכך תוצאות. כך על ידי ניהול איכותי של עובדים חיישניים ניתן להשיג יתרון יחסי בעולם משתנה וחדשני.
ניהול איכותי בעולם חדשני מאפשר להון האנושי להביא את עצמו, לוקח בחשבון את מה שעובד רואה, מעודד יוזמה ונקיטת פעולה בשטח בהתאם לחזון גבוה ומשמעותי. זהו ניהול מתוחכם הדורש מאיתנו ליצור לעצמנו הרגלים חדשים, שהם לא טבעיים לנו, כדי להתאים את עצמנו לאבולוציה של החדשנות והשינוי.
טיפים לניהול חיישנים:
ההדרכה היא הכלי שמאפשר לשינוי להתחולל.היא בונה את העובדים והמנהלים כחיישנים, היא מטפחת את המוטיבציה להיות חיישן, כי אני חשוב.ההדרכה היא תהליך, המאפשר סנכרון בין כל הגורמים המשתתפים בשינוי, החל מאפיון ה"בטן הרכה" דרך הבנת צרכי הלקוח, דרך חיזוק מיומנויות להיות חיישן וחיזוק מיומנויות לקבל החלטות ולבצע בסביבה משתנה. | ||
|