משמעות הערכת עובדים למעסיק ולעובדים
מאמרים מקצועיים » הערכת עובדים |
כל מנהל באשר הוא, בין אם הוא חולש על ארגון גדול יותר או קטן יותר, תמיד ישאף לכך שביצועי עובדיו ישתפרו עם הזמן. אחת השיטות ליישם זאת היא באמצעות הערכת עובדים. מדובר בהליך ארוך ורציף, רצוי לעשותו מספר פעמים בשנה. על המנהל מוטלת המטלה לפקח על העובדים, לבדוק כל העת את אופן פעולתם במקום העבודה, וכאשר העובדים מודעים לכך שהם נבדקים מידי פעם, סביר להניח שהביצועים שלהם ישתפרו וכך גם לגבי רמת המוטיבציה שלהם. כיצד ניתן להעריך עובדים?
מהו אותו טופס? מדובר במסמך אשר מעניק אינדיקציה לגבי רמת היעילות של העובד במקום עבודתו. ישנה התייחסות להערכת המעסיק, להערכתם של קולגות, לקוחות, וכל גורם רלוונטי אחר. באמצעות הטופס בודקים גם את ביצועי העובדים על פני תקופות מתמשכות, עד כמה הם יכולים לתפקד תחת לחצים? האם העובד מגיע בזמן לעבודה או שהוא נוהג לאחר? כמו כן, ישנה התייחסות לתלונות כלפי העובד מצד גורמים שונים, חיסורים והיעדרויות.
תחושת הסיפוק שנוצרת בקרב העובדיםהערכת עובדים, חשובה גם לעובדים עצמם. כך הם מקבלים משוב מהמעסיק, וזהו גם הזמן להעלות על סדר היום בעיות בהם הם נתקלים במקום העבודה. העובדים יכולים להיות בטוחים שיש מי שקשוב להם.
הם ידעו טוב יותר מתי המעסיק מרוצה מהם, והיכן יש מקום לשיפור, כל אלה מעלים את רמת המוטיבציה. בנוסף, לא מעט פעמים המעסיק נפגש עם העובד, ומסביר לו מהן ציפיותיו ממנו, כאשר על שני הצדדים להגיע להסכמות. זוהי הזדמנות לגייס את העובדים לטובת מקום עבודתם. באמצעות ההערכה, יוצרים שיחות עימם, יוזמים שיתופי פעולה, מגדירים מטרות משותפות ובודקים מהם הקשיים בהם נתקל העובד.
הקשר למשאבי אנושהערכת עובדים במשאבי אנוש, מתייחסת גם היא לנקודות הנוגעות לתפקודו של העובד. חשוב ליצור תקשורת מרבית עם העובדים, להטות להם אוזן קשבת, ליצור שיחה בין המנהל לעובד באשר לביצועיו במקום העבודה. באמצעות הערכת עובדים, ניתן להחדיר בהם אמון עצמי ביכולותיהם, ונפתחות כאן מגוון הזדמנויות לשקיפות, לדרבון העובד ליטול כמה שיותר אחריות, להבין מהן הציפיות ממנו, ועוד פרמטרים נוספים אשר כל מטרתם היא להעסיק עובדים יעילים אך גם מרוצים. |