הערכת עובדים – כל מה שחשוב לדעת
מאמרים מקצועיים » הערכת עובדים | ||
הערכת עובדים הינה פרקטיקה מקובלת בעולם העבודה, במהלכה עובד ומנהלו יושבים לשיחת הערכה. במהלך שיחה זו, המנהל נותן פידבק לעובדו אודות פעולותיו והתקדמותו בעבודה. שיחת משוב והערכת עובדים זו אמורה לקדם את העובד, לייעל ולשפר את עבודתו, כך שגם העסק ירוויח עובד איכותי יותר, אך גם העובד ישפר ויתקדם ביכולותיו. אולם, מעסיקים רבים נוטים להשאיר את שיחות משוב והערכת העובדים לתחתית רשימת המשימות, וכך הופכת פרקטיקה חשובה זו לשיחה סתמית, טכנית וכזו שנועדה לצאת מידי חובה בלבד. בפועל, המטרה לשפר את הישגיו של העובד על מנת לייעל את העסק, איננה מושגת. מאמר זה יעסוק בדרך הנכונה לבצע הערכת עובדים. מתי ואיך מבצעים הערכת עובדים?ראשית, וחשוב מכל, שיחות הערכת עובדים צריכות להתקיים באופן תדיר וקבוע, בין 2-4 פעמים בשנה. ככל שהשיחות תהיינה תדירות יותר, כך נראה עליה ישירה ביעילותן. מרבית העסקים כיום מבצעים שיחת הערכת עובד שנתית, מה שפוגע ביכולת של המעסיק או המנהל להעלות לדיון אירועים שקרו זמן רב לפני כן. העלאת אירועים רחוקים נראית חסרת תועלת וקטנונית, ואינה תורמת כלל להתקדמות העובד.
שנית, כדי שהעובד יוכל להפיק את המיטב מהביקורת המועלת, על השיחה להתקיים בתנאים נינוחים, כאלה שאינם מאיימים על העובד. כך, יוכל העובד להגיע לשיחה "בראש פתוח" ובגישה טובה, מבלי לחשוש למקומו בעבודה. נקודת מוצא זו תגרום לעובד לרצות לקחת אחריות על שיפור הישגיו וביצועיו, ואף לשאוף לצמיחתו האישית. פרמטרים להערכת עובדיםכעת, נשאלת השאלה, מה צריך להיות תוכן השיחה, וכיצד על המעסיק להעביר את הביקורת. הפרמטרים השונים שצריכים להילקח בחשבון אלו הם:
מלבד זאת, חשוב לשמור על אופי שיחה חיובי. ניתן לעשות זאת באמצעות ריכוז רשימת נושאים לשיפור ונושאים לשימור. חשוב להכין מבעוד מועד דוגמאות עבור כל אחד מהפרמטרים, על מנת שהשיחה תהפוך קונקרטית ולא אבסטרקטית. סיוע בביצוע הערכות עובדיםלסיכום, כדי ליצור שיחת משוב יעילה הן עבור העובד והן עבור המעסיק, נדרש לרוב שינוי נהלי עבודה ישנים. שינוי מבורך זה עשוי להתבצע ביתר קלות באמצעות סיוע של חברה חיצונית המתמחה בייעוץ ופיתוח ארגוני. חברת "אודם" הינה חברה מתמחה בליווי ארגונים ועסקים, לרבות מיצוי פוטנציאל העסק והערכת עובדים. | ||
|