972525738866 צרו איתנו קשר בווצאפ צרו איתנו קשר בווצאפ

צרו עמנו קשר!

"למה לי ניהול בכלל?"

מאמרים מקצועיים » הנעת עובדים
 

אז רצינו לעצור רגע ולשים על השולחן במה כרוכה עבודת הניהול? למה כדאי לנהל? למה מנהל מרגיש לפעמים גננת, פסיכולוג, שוטר? מה הערך המוסף שהמנהל מקבל מעבודתו? והאם זה שווה את הקשיים? (ברור שהתשובה אינה אחידה ושונה בין אדם לאדם).

 

הבנת האתגרים המרכזיים בניהול:

אז ראשית חשוב להבין, ש"להיות מנהל" זה קודם כל לקחת אחריות.

המנהלים נתקלים ביום יום בסוגיות  מורכבות של הנעת עובדים, ניהול קונפליקטים, ניהול זמן, ניהול משימות ועוד - והדרך שבה יבחרו לפעול בכל תחום, תשפיע באופן ישיר על העובדים הכפופים אליהם ועל התפתחות החברה/ המחלקה שאותם הם מנהלים.

כמנהלים הם גם יצטרכו לקחת  אחריות על ההצלחות וגם על הכשלונות.

מנהל ימצא תמיד בקונפליקט תמידי  בין ניהול האנשים וניהול המשימות והוא יעמוד מול ניגודי אינטרסים, לחצים מכיוונים מנוגדים וצורך  מתמיד בהתפשרויות וויתורים מכאיבים.

לעיתים המשימות יהיו לא קלות, ועלולות לסתור זו את זו במציאות בה המשאבים מוגבלים.
אל מול הגורמים המאתגרים האלו מנהל חייב לזכור שבין כל המשימות השוטפות והיעדים אליהם הוא רוצה להגיע, הוא עוסק בהנעת עובדים, ולכן עליו לרצות לתגמל את עובדיו גם באופן חומרי וגם רגשי.

בגלל כל אלו מובנת השאלה של אנשים,  למה שנבחר להיכנס לנעלים הגדולות האלו?

 

הרווחים הגדולים בבחירה להיות מנהל

כאן אנו מגיעות למודל ארבעת הכ"פים: כוח, כבוד, כסף וכיף.

כוח - אנשים רבים ימשכו למקצוע הניהול  בגלל הסיפוק שיקבלו מעמדת הכוח והשפעה. למנהל  יש עמדה וכוח להוביל, להשפיע, לעצב, ליצור ולשנות. ניהול מכיל מרכיב מרכזי של שליטה באנשים ועל  חייהם. זה משפיע על מציאות ורגש. ניתן לראות את השפעת הכוח בתהליכי הערכת עובדים- כשמנהל יושב עם עובדיו,  נותן להם משוב ומאיר בפניהם נקודות חוזק וחולשה, יש בידיו הכוח להשפיע על התנהלותם ועל תפיסת המציאות שלהם. גם בהנעת עובדים יומיומית, הדרך שבה יתייחס המנהל לעובדיו וינהל את משימותיהם (מתן אחריות,עידוד או נזיפה ועוד)  תשפיע לא רק על התקדמות החברה וניהול המשימות, אלא גם על תחושת הערך והדימוי העצמי של כל עובד.

כבוד - ניהול מקנה כבוד או לפחות סמלי סטטוס, בין אם מדובר בקבלת רכב מנהלים או כוח עזר שמסייע למנהל באופן קבוע, עצם הכניסה לעמדת הניהול מאפשרת למנהל  להתקדם ולהגדיל את מעמדו מתוקף תפקידו. בנושא זה יש לזכור- מנהל יכול לקבל כבוד ע"י הסטטוס, או לזכות זו מעובדיו ע"י התנהלות נכונה כמנהל, הראויה להערכה הן מטעם הכפופים אליו והם מטעם האחראים עליו.

כסף - מנהלים מרוויחים יותר כסף מעובדיהם. המעבר לתפקיד ניהולי נתפס כאמצעי להעלאת שכר, ולעבודה שנתפסת  פחות עבודה שחורה. יש מנהלי ביניים רבים שיחלקו על אמירה זו, אבל בעיקרון זה נכון לטווח ארוך.

כיף - אנשים רבים מוצאים הנאה גדולה בעמדת הניהול, למרות האתגרים הרבים.

זה כמו ליהנות מפיתרון של חידה מורכבת. ההגעה לפיצוח היא חוויה מהנה מאוד. יכולת ההתמודדות עם אותם אתגרים שציינו כמו ניהול קונפליקטים בין עובדים, ניהול משימות סותרות, או ניהול זמן צפוף, נותנת הרבה מאד סיפוק למנהל. אם  מנהל לא יצליח להרגיש ככה הוא יקטין את הסיכוי למצוא הנאה בעבודתו. מנהלים שיקטרו ויתעייפו מאתגרי הניהול עוד לפני שניגשו לפתרון, פחות יתאימו לתפקידם לאורך זמן.

 

אז לכל מנהל סדר עדיפויות משלו, וכל מנהל בוחר מה חשוב לו יותר.

יש מנהלים שיבחרו לנהל חברה קטנה, ואולי יוותרו על "לעשות כסף",  ולהנות מכבוד ויוקרה, אבל ייהנו מחופש פעולה, יצירה הנאה וכיף. יש אחרים שילכו  לחברה ציבורית שם אולי ירוויחו פחות, אבל יוכלו להיות במקום יותר אסטרטגי ולקבל יותר כוח, כבוד והשפעה.  בכל מקרה, מי שבוחר בניהול צריך יהיה לבחון את סדר העדיפויות שלו בכנות, ולהגדיר את התפקיד אליו הוא שואף להגיע. רק עם כנות אישית ומודעות עצמית מה טוב לו לטווח ארוך,  יוכל להצליח.