972525738866 צרו איתנו קשר בווצאפ צרו איתנו קשר בווצאפ

צרו עמנו קשר!

הנעת עובדים-דור ה-Y שאלות ותשובות

מאמרים מקצועיים » אתגרי הניהול הבין דוריים
 

מה הכי הרבה שואלים אותי על דור ה-Y?

מאת אורית שיבר

 

הנה מקבץ של 5 השאלות השכיחות ביותר, שאני נשאלת על דור ה-Y.
צירפתי, כמובן, גם את התשובות שלי לשאלות "שבראש רשימת ההשמעות"..:

 

1. האם זה לא רק עניין של גיל?

שואלים אותי הרבה פעמים האם כל הסיפור של דור ה-Y זה לא רק שלב בחיים? לא, זה הרבה מעבר לזה. למעשה, כל דור, ניגש לכל שלב בחיים עם המאפיינים היחודיים שלו.

 

הטענה שאני שומעת ממנהלים, מפעם לפעם, היא שכמו שהם נהגו בדרך מסויימת כשהם היו צעירים- כך גם עושים בני דור ה-Y (בני ה-34 ומטה), וזה יעבור להם.. אז אין מה להתרגש או לשנות במשהו את ההתנהלות בארגון.

 

אז זהו. שלא.. תחשבו לרגע איך התקופה שבה אתם גדלתם, ולמעשה, איך התקופה שבה גדל כל דור השפיעה על התרבות של אותו דור (קחו, לדוגמא, את ילדי הפרחים), ואיך המצב הכלכלי בכל תקופה והשינויים הטכנולוגיים, באותה עת, צבעו אחרת את מציאות החיים של כל אחד ואחד מאיתנו ותרמו לתפיסות שונות כלפי מקום העבודה ובכלל. לכן זה לא רק עניין של גיל, ואין זה עניין חולף.

 

אנו רואים עדות ברורה להשפעות של דור ה-Y על ביצועי הארגון, ובתוך כך אנחנו רואים עלייה בשיעור העזיבה של עובדים או במשך זמן העבודה של העובדים בארגון (משך הזמן הלך והתקצר בשנים האחרונות), אובדן ידע כתוצאה ממעברים מהירים בין מקומות עבודה, קשיים בגיוס עובדים בשל הסלקטיביות הגוברת של החבר'ה הצעירים יותר, תביעות רבות יותר של דור ה-Y ביחס לעבודה שהם מבצעים וביחס למקום העבודה עצמו וההתנהלות בו.

 

בהחלט נדרש תחכום רב יותר מבעבר לצורך יצירה של מחוייבות של העובדים הצעירים למקום העבודה.

זיכרו, דור Y לא מחפש עבודה כמו שהוא מחפש הזדמנות. יש להם ציפיות רבות ממקום העבודה- מה שמניע אותם כבר לא מסתכם בתפקיד עצמו, אלא מושפע מהתרבות הארגונית, מהמגוון הקיים בארגון בכל הקשור לתפקידים, אפשרויות התפתחות, מההנאה שהם שואבים בעבודה, מההדרכה שהם זוכים לה, מהסגנון הניהולי ומהגמישות בנהלי העבודה (כמו אפשרות לעבודה מרחוק, שעות עבודה גמישות ועוד). כל אלה יחדיו מניעים אותם.

 מה זה אומר לנו?

השינוי הדורי הוא סוגיה גדולה, שיש לתת עליה את הדעת, ולהיערך בהתאם. ישנם כלים וטכניקות לפתור את הקשיים בעבודה עם דור ה-Y או למנוע אותם מראש, על-מנת לשמר את היכולות והביצועים של הארגון (לפחות כפי שהיו). ישנן, כמובן, גם אסטרטגיות שארגונים השתמשו בהן בהצלחה, כדי לגשר על הפער בין הדורות השונים בעבודה.

בקיצור, לא, זה לא רק עניין של גיל, וזה לא עניין חולף, ויחד עם זה, מדובר בסוגיה שניתן לנהל אותה, כך שהארגון והעובדים בתוכו יפיקו מכך תועלת רבה.

 

2. האם לא מדובר בסטראוטיפים?

ברור שמדובר בהכללות. כמובן, שלא כל בני דור ה-Y יפלו להגדרות האלה. ישנם הרבה אנשי מקצוע צעירים, שיתאימו למאפיינים שמתוארים כאן ואחרים לא. הכללות מטבען מתארות מצבים באופן כללי, ותמיד יתכנו יוצאים מן הכלל. עם זאת, היכולת למצוא איש מקצוע מדור ה-Y, שלא עונה לפחות על אחד מהתיאורים, שמייחסים לדור ה-,Y הוא לא סביר בעליל.

בסופו של דבר, אלה הם פני הדור, וחשוב לתת מענה לצרכים של כל אחד מהדורות בעבודה, ובתמורה נזכה לעובדים מחוייבים ומלאי מוטיבציה.

 

3. מה הכי מאפיין את דור ה-Y?

הנה כמה נושאים שבהם דור ה-Y שונה מהדורות האחרים בעבודה:

הרבה פעמים, לבני דור ה-Y יש תחושה של "מגיע לי" או לפחות אמונה שהם לא צריכים ללכת בדרך "המסורתית": למלא אחר חובות מסויימים, ולטפס באיזשהו סולם של קידום, כדי להגיע למה שהם רוצים, ויתכנו אפשרויות אחרות לקידום או להתפתחות (והן לא בהכרח מה שהיה מקובל עד היום).


בני דור ה-Y מחפשים סיפוקים מהירים והנאות מיידיות. לכן, חשוב להם לדעת עכשיו איך הם מתקדמים ולאן, ולא רק בשיחות הערכה של עובדים, המתקיימות אחת לשנה (אם בכלל).


דור ה-Y ידועים בכך שיש להם ציפיות גבוהות מכם- המנהלים שלהם, מהארגון, מהעבודה שהם עושים ובעיקר מעצמם. לכן, מנהלות גיוס רבות מספרות לי שהן שומעות מבוגרי אוניברסיטה טריים, כבר בראיון הראשון, שהם רוצים תפקיד ניהולי (כשלמעשה, זו העבודה הראשונה "הרצינית" שלהם).


דור ה-Y תלויים בטכנולוגיה. אם אתם לא מאמינים לי- שימו לב מה קורה כשהם מאבדים את הטלפון הסלולרי שלהם..
ועוד מאפיינים רבים, שאני מתארת בהרצאותי יחד עם דרכים להתמודד באפקטיביות עם המאפיינים לטובת כל השותפים בארגון.


4. האם בני דור ה-Y יכולים להיות נאמנים, לעבוד קשה והאם ניתן לסמוך עליהם?

בהחלט! ארגונים מתקשים כאשר הם מסתמכים בעיקר על אסטרטגיות שעבדו בעבר, אבל לא מתאימות לדור ה-Y. זכיתי להכיר כבר כמה חברות שהצליחו לפתור חלק מהבעיות הקשורות בהעסקת עובדים מדור ה-Y, והן מספקות דוגמא מצוינת לכך שלדור ה-Y יש את מה שנדרש כדי להיות בעלי ערך, נאמנים ועם ביצועים גבוהים בעבודה.

 

5. איך ניתן לשמר בארגון עובדים מצוינים מדור ה-Y?

לחלק מהארגונים זו שאלת מיליון הדולר עם התחלופה הגדולה של עובדים בחברה. בני דור ה-Y מצפים, עם הכניסה לארגון, לקבל הכשרה, להתפתח ולהיות מתוגמלים היטב על עבודתם. חלק מהארגונים לא עומדים בציפיות האלה- אם מתוך חוסר רצון או עניין ואם בשל העדר אמצעים או שניהם גם יחד.

 

בנוסף, דור ה-Y חסרי סבלנות בהשוואה לדורות הקודמים בכל הנוגע ללחכות שההצלחה תבוא. הם רוצים לראות תוצאות כאן ועכשיו. כשהם לא רואים שינוי או תזוזה בידע שלהם, בהתפתחות שלהם או בתפקיד– הם מתחילים לחפש אופציה טובה יותר.

 

הנה 3 המפתחות, שיסייעו לכם לשמר את דור ה-Y לאורך זמן:
א. לשכור מלכתחילה את העובדים "הנכונים" לכם. לדוגמא, יתכן שלארגון שלכם או לתפקיד מסויים בתוך הארגון או מחלקה – העובדים המצוינים ביותר והמבריקים ביותר לא יהיו "הנכונים" לכם, במיוחד אם הם מיועדים לתפקיד/למחלקה, שבהם התפתחות וקידום לוקחים זמן משמעותי.

ב. להציב ציפיות ברורות במהלך תהליך המיון או הגיוס ולהדגיש אותם שוב ביום הראשון לעבודה. הכל צריך להיות בהיר ושקוף ביחס לאפשרויות הקיימות בארגון ולהתחייבויות של הארגון כלפי העובד החדש. עדיף שחלק מהמועמדים ירתעו מהתיאור שלכם של החברה או התפקיד במהלך תהליך הגיוס מאשר מצב בו יגידו לכם אח"כ- " לא היה לי מושג שככה זה יהיה פה" .

ג. שימרו על תקשורת רציפה עם העובדים הצעירים לגבי הדרכות, התפתחות, ביצועים ועניינים אחרים שקשורים בקריירה שלהם. אם עובדים צעירים מרגישים נשכחים בארגון כבר אחרי 30 הימים הראשונים, הרי שיש סיכוי סביר שהם כבר לא יהיו שם אחרי 90 יום..

רוצים עוד רעיונות על גיוס, הנעת עובדים, ניהול ושימור עובדים בעידן של דור ה-Y ?
לקבלת התוכנית המלאה של אוניברסיטת X-Y-Z  הכוללת פגישת אבחון של הפערים בין הצרכים והציפיות של העובדים שלכם מדור ה-Y לבין הנעשה בארגון, הכשרת עובדים חדשים והכשרת מנטורים צרו קשר עם המשרד ונשלח....

 
 
הנעת עובדים- על הרצף בין לחץ חיובי וסטרס בעבודה/עדנה קורן
הנעת עובדים- על הרצף בין לחץ חיובי וסטרס בעבודה/עדנה קורן
ימי הקורונה, אתרו מאד את הארגונים ויצרו לחץ ושחיקה אצל העובדים. סטרס הוא לא דבר חיובי כאשר הוא מתמשך, אולם אם הארגון יפעל בצורה חכמה הוא יצליח לנתב את הלחץ לכיוון חיובי.
קרא עוד