972525738866 צרו איתנו קשר בווצאפ צרו איתנו קשר בווצאפ

צרו עמנו קשר!

מדריך החוסן של אודם: התמודדות עם לחץ בעבודה ולהתיידד עם המשבר

מאמרים מקצועיים » העשרה והעצמה
 

משבר הקורונה כאן והוא בעיצומו. עברו כבר חודשים ארוכים ולא רואים את הסוף. ברור לכולנו, שנצטרך הרבה חוסן כדי להתמודד עם המצב הזה והוא יכול להימשך זמן ממושך. ההשלכות עלולות להיות גם כלכליות והתמודדות עם לחץ בעבודה נדרשת וכמו בכל משבר גם כאן יש עליות וירידות וכך גם במצב הרוח שלנו. יש ימים מייאשים ויש ימים מעודדים שנותנים קצת אור ותקווה.

 

הדבר הכי בטוח, שאי הוודאות תישאר כאן עוד זמן רב.  במצבים של חסר וודאות, לא מפתיע למצוא גם מסרים סותרים ומבלבלים ואפשר לראות את זה בשורת הנחיות מבלבלות. במצב כזה המערכת המפעילה אותנו יכולה להיכנס למגננה והתוצאה היא קיפאון וקיפאון אינו טוב למערכות הגוף שלנו כי הוא בניגוד לטבע והוא ממית לכן יש לקבל החלטות בתנאי אי ודאות.


אז איך ממיסים קיפאון? איך מחזקים יכולות וכישורים בתחום החוסן האישי?

אז למי שפחות מכיר, כמה מילים על מה זה חוסן, איך מפתחים ומחזקים אותו.  חוסן הוא כלי פנימי, ביני לביני, הוא היכולת שיש לכולנו להתמודד עם מצבי דחק ומשבר. החוסן אינו בהכרח מולד, אלא הוא יכולת מתפתחת . כמו אימון שריר. הוא מבוסס על מיומנויות שפיתחנו ונפתח במהלך כל חיינו, בעיקר  סביב התמודדות עם לחץ בעבודה ואתגרי החיים האחרים, סביב מטרות והשגתן, סביב גמישות והסתגלות לשינויים ובמיוחד שינויים דרמטיים ומשמעותיים.

התמודדות עם לחץ בעבודה

באירוע הקורונה קיבלנו במתנה חדר כושר לפיתוח חוסן הפתוח 24/7 והוא חינמי...  אז מה עושים  כדי לצאת מהסטרס, לישמור על שפיות ולחזק את עצמנו ?

הנה כמה רעיונות, מבית אודם שאנחנו שמחות לחלוק אתכם. שווה לנסות ליישם בחיים האישיים...

 

התמודדות עם לחץ בעבודה ב 3 שלבים פשוטים:

  1.  לְסַדֵּר אֶת הָרֹאשׁ -  לפענח באופן חיובי את המצב הנוכחי, כדי להחליט מה לעשות, וכמה שיותר מהר.
  2. להיות יַצְרָנִים -   לפעול ולעשות באופן אקטיבי פעולות שמטיבות את מצבנו- לעשות זה מחייה. 
  3. לְתַקְשֵׁר -  אנו יצורים חברתיים.יש חובת בידוד חברתית אבל גם חובת קשר משום שמדובר בקיום.                                            

שלב ראשון- מסדרים את הראש ועוברים מקיפאון ליוזמה

מקיפאון ליוזמה- מקבלים את המצב שמה שקורה יישאר וכנראה להרבה זמן, שלא יהיה קל יותר אלא אם נסדר את הראש שלנו ונצא מהסטרס.  נקבל את העובדה שחלק מהמידע שיהיה סביבבנו הוא פייק וחלק אמת אבל בכל מקרה חיוני לצאת מעמדת הקיפאון ולבחור לעבור מספיגה ליוזמה. הטבע חזק מכל דבר- השמש ממשיכה לזרוח והקיץ בעיצומו  ולנו כדאי לקחת מהטבע את החיוניות וההמשכיות.

 

מה לעשות - ממפים את כלל זירות החיים: עבודה, משפחה, משפחה מורחבת, בריאות (תזונה ופעילות גופנית) פנאי (צפייה בתוכניות  תחביבים) , התפתחות- למידה מקוונת. בודקים בכל זירה על מה יש לי השפעה ועל מה אין לי, ומתוך המיפוי הזה נדע בצורה ברורה יותר במה שווה ואפקטיבי להשקיע.

 

שלב שני- מחזקים יַצְרָנוּת

חשוב ולא דחוף- אם נקלענו לחל"ת, הפסקת עבודה או צמצום תעסוקה התפנה לנו מרחב זמן. חשוב שלא נמלא את החלל הזה בסטרס ולחץ אלא נחזק תפיסה יצרנית.  תכניות רבות נמצאות אצלנו תדיר ברביע  של "חשוב ולא דחוף"  ואם נדע להתבונן על הטוב הזה נבין שקיבלנו זמן ייעודי לכל מה שרצינו לעשות ולא היה לנו זמן.  

 

אז כדי שלא נשקע, כדאי לעשות תוכנית פעולה מידית מה עושים בכל יום, כך שבסוף נסגור את כל המשימות החשובות האלו שלא קבלו מקום ראוי עד כה. יצרנות בונה חוסן ושומרת אותנו ערניים וחיוניים. זה מתאים לתכניות פיתוח, לכתיבת תוכן, לקידום פרוייקטי תשתית ועוד. כל אלו הם נושאים שהיינו צריכים  לקדם בשגרה רגילה, אולם דרשו מאתנו מאמצים ומשמעת עצמית גבוהה כדי להתפנות אליהם. אז הנה, קיבלנו זמן במתנה: התמודדות עם לחץ בעבודה וכעת יש זמן לממש משמעת עצמית לצד יצירתיות במיטבה.

לחץ בעבודה

לבחור בלמידה מואצת של כלים דיגיטליים- אנחנו נמצאים בעידן פנטסטי בו יש כלי תקשורת  דיגיטליים מצוינים. זה הזמן להתעמק וללמוד אותם בצורה מואצת. אנחנו נרוויח בגדול בהמשך. הלמידה  בדרך כלל חינמית וזמינה, וחברות האפליקציות משתמשות במשבר כפלטפורמה מצוינת לחשיפה של כולם. בתום המשבר, אלה שיתרגלו לאמצעי הטכנולוגי החדש, ישמחו לשלם על השירות.

 

לנהל זמן כמו בכל שגרה - מומלץ להימנע מהנחת המוצא יש לי זמן ולצאת "לנוח" מנטלית, פיזית ופרקטית. חשוב לשמור על תכנון זמן מנוהל עם חלונות זמן  לתחומים שונים: פיתוח ,תכנון,  מענה ללקוחות/ לממשקים, זמן משפחה, זמן צפייה בהרצאות טד/ סרטים דוקומנטריים, שמיעת פודקאסטים , תפעול וכו...

 

ליצור המשכיות עסקית- המשכיות עסקית אינה רק מושג ארגוני, הוא מושג אישי! חשוב ומומלץ להעביר לסביבה תחושה ומסרים של שמירת רציפות וזמינות, בהתאם לאילוצים כמובן. " אני כאן ואהיה כאן לאורך כל הדרך". הדבר מומלץ לשכירים ועצמאיים כאחד. התמודדות עם לחץ בעבודה ושימור המשכיות לגבי כל ההרגלים החיוביים שלנו ובוודאי לשדר המשכיות מול  לקוחות או קולגות, ממשקי עבודה חוץ ארגוניים ופנים ארגוניים, ספקים, מנהלים ועוד.  זה  חשוב  תמיד ובטח במצבים של משבר ופוטנציאל להיכנס ללחץ או לסטרס.  

 

לחזק את החוסן האישי- להבין מה הכי מקשה עלינו ובעיקר מה הכי עוזר ולעשות את זה. לראות פחות חדשות ובמקום זה לשמוע יותר מוזיקה –תמיד תהיה לה השפעה חיובית עצומה.  לייצר שגרת ספורט- (יש הרבה מדריכי כושר שנותנים שירותים בפייסבוק, קבוצות ווטסאפ) לייצר שעת כושר משפחתית. לחשוב על כל יום בנפרד ולזהות כל בוקר את ההזדמנויות להיום, מה יקדם אותי היום? מה שווה לי ללמוד? לייצר? להכין? לחשוב על פעילויות חופשה עם הילדים.

 

לחזק את החוסן הקהילתי ותחושות השייכות- לשמר קשר עם ספקים שקניתי מהם ולחזק המשכיות עד כמה שניתן. זה ישתלם לי גם בהמשך וגם בתחושה החיובית שתיווצר לי כי אני עוזר לאחרים. לעודד פעילות קהילתית ותמיכה בקהילה יעודד אותי ויעזור לי לצאת מסטרס ותחושת אובדן שליטה ולחץ.  באותו הקשר זה הזמן לשמור על קשר עם המשפחה המורחבת להתקשר לדודות, לסבתות, לקרובים בחו"ל.

 

לחזק את החוסן הארגוני- ליצר ולחזק תחושת ביטחון, ותחושת שייכות. בהתמודדות עם לחץ בעבודה יש להבין מה כלל הממשקים צריכים, בשביל לחזק ביטחון ולנסות לספק אותו ככל הניתן: מידע, חלופות ואלטרנטיבות להמשך העבודה, אם מוציאים לחל"ת או לפיטורים אז להקפיד להיות בקשר, להעביר מסרים שהדברים יירגעו דלתנו תישאר פתוחה, לאפשר לפעול דרך הפלטפורמות הארגוניות הקיימות, לייצר שיח וירטואלי של הומור- אירועים מצחיקים עבודה בית, ציטוטים משעשעים וסרטוני מצב רוח... 

 

לחשוב על פתרונות יצירתיים- מה כן מתאים לעשות?  לחפש את ההזדמנויות במצב כי  אם מחפשים גם מוצאים!  אין כמו חוכמת הקבוצה  אז כדאי לחשוב יחד. זה גם מחזק וגם מעודד רעיונות נפלאים. להתייעץ עם הילדים, חברים, עובדים וקולגות .

חשבו רחב-  גיוון במוצרים? בצורת המשלוח? בארטר כדי לחסוך בעלויות? למכור שירותים עתידיים במחירים נמוכים יותר

לנהל את ההוצאות- תחושת שליטה מחזקת חוסן ומקטינה לחץ וסטרס. בתקופה של משבר נכון למפות את ההוצאות ולבחור איך נכון לנהל אותן. מה מומלץ  לעצור? מה נכון לדחות או  אולי לפרוס תשלומים?

 

שלב שלישי- מתקשרים

כשרוצים להעצים התמודדות עם לחץ בעבודה חשוב לשמור על קשר דרך העברת מסרים עם כולם: עובדים, לקוחות, ספקים, גורמים פורמליים, אם יש קשר לקהילה אז לכלל הקהילה ולשאר ממשקי הארגון.

 

ליצור קשר תכוף- על הקשר להיות צפוף ואינטנסיבי כדי לבסס את המסר שאנחנו כאן ונישאר כאן, לפיכך יש לשמור על קצב של פעם בשבוע לפחות, או בהתאם ובשרשור לעדכונים בתקשורת, אפשר לשלוח מסרים בשעות מאוחרות או מוקדמות הרי אנחנו בעידן גמיש.

 

לנסח היטב את המסרים- בכל קשר עם הקהילה או העובדים חשוב להקפיד שהמסרים יהיו מעובדים ומנוסחים בצורה חיובית וברורה עם משפטים פשוטים, קצרים וממוקדי פעולה. התמודדות עם לחץ בעבודה היא להיות שקופים ככל הניתן כדי לחזק את האמון ולהעדיף מסרים מאוזנים ומרגיעים.  לצד הטקסטים של ממה להימנע, כדאי להוסיף מה כן כדאי לעשות ותמיד לסיים במסר חיובי: "זו תקופה מאתגרת ונעבור אותה ביחד..."

 

להשתמש במגוון מדיות- לחשוב על מדיות שונות שנוכל לקדם דרכן את המוצר שלנו. לפי קהל היעד ומטרות המסר -ווטסאפ, מייל, בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם הודעות לעיתונות מדיה טלוויזיונית, רדיו..