קורס ניהול עובדים
בארגונים רבים בוחרים לקדם עובדים לניהול על בסיס מיומנויות מקצועיות. המנהל הנבחר לרוב הוא הכי טוב והכי מקצועי בתחום אליו הוא מתמנה בתפעול, כספים, לוגיסטיקה, מחשוב.
לבחירה זו יש יתרונות ויש מחיר, הלוא ברור שמומחיות מקצועית אינה מספיקה כי ניהול עובדים דורש כישורים אחרים שאינם בתחום המקצועי הספציפי. כדי להשלים פערים במיומנויות הניהול עולה הצורך בקרב ארגונים לקיים קורס ניהול עובדים בארגון, ולהכשיר את המנהלים בהכשרה ניהולית.
קורס ניהול עובדים הוא תחנה חשובה בפיתוח הארגון. ניהול עובדים זה הרבה מעבר למקצועיות בתחום וחשוב לתת כלים לכל עובד מקצועי שפתאום הופך להיות מנהל אנשים.
זו החלטה מתבקשת, לכל שלב התפתחות של קידום מקצועי, כיוון שגם מנהלים עם ניסיון ניהולי זקוקים לחיזוק ושיפור מתמיד של המיומנויות הניהוליות שלהם.
להכשרה זו יש כינויים רבים אבל במהותה היא דומה- קורס מנהלים, קורס מיומנויות ניהול, סדנת פיתוח מנהלים, קורס ניהול עובדים.
אז מה כדאי לדעת כשמתכננים קורס ניהול עובדים? להלן מספר היבטים וכמה תובנות:
קורס ניהול עובדים איכותי מקיף בהדרכה ב 3 צירים
- ציר שינוי תפיסת תפקיד- לגדל את המנהל מאיש מקצוע טוב למנהל מצוין
- ציר חיזוק מיומנויות- הקניית מיומנויות יסוד בניהול עובדים
- ציר ניהול ממשקים והתנהלות נכונה עם הנהלה ומערכת
אלו תכנים מרכזיים כדאי לבחור להכניס לקורס כזה?
- בציר תפיסת התפקיד- כלים לחיזוק מנהיגות והובלה, כלים לפיתוח פרואקטיביות והשפעה, הובלת שינויים והתמודדות עם שינויים תכופים.
- בציר מיומנויות יסוד- הנעת עובדים, ניהול צוות, כלים בחניכה, כלים למתן משוב איכותי, ניהול יעדים ומשימות, ניהול קונפליקטים, בקרה ניהולית, ניהול זמן
- בציר ניהול הממשקים- התנהלות בארגון מטריציוני, כלים להתנהלות בפוליטיקה ארגונית, ניהול ממשקים נכון ומאוזן, כלים לניהול מיתוג אישי בארגון ועוד.
בניית הכשרה מתאימה לשלב של המנהל בניהול:
- קורס מנהלים מתחילים- נועד לתת את הכלים הבסיסיים החיוניים למנהל בהנעת עובדים ומשימות על בסיס הנשאים שהוצגו במיומנויות היסוד.
- קורס ניהול עובדים בכיר- עבור מנהלים שעברו את קורס מנהלים מתחילים, מומלץ לקיים תוכנית המשך כדי להטמיע מיומנויות נוספות ולחדד מסרים ניהוליים. זה מתקיים בדרך כלל בוותק ניהולי בפועל של שנה ומעלה. בשלב זה מנהלים זקוקים לכלים מערכתיים כמו חיזוק חוסן אישי, התמודדות עם לחצים, ניהול ממשקים ופוליטיקה ארגונית וכלים בנושאים מורכבים יותר כמו התמודדות עם לחצים, הובלה יעילה של שינויים, ניהול חדשנות, כלים להפקה וניהול לקחים, איתור תופעות שורש ובניית תכניות פעולה.
- בי"ס להעשרה ניהולית:- לאחר הכשרה ראשונית ומתקדמת, יש ארגונים רבים שבוחרים נכון ומייצרים חדר כושר ניהולי לחיזוק ועדכון מיומנויות. המנהלים הוותיקים כורעים תחת המשא התפעולי הכבד של הארגון ולמעשה מנהלים את הארגון בשוטף , מעצם היותם מנהלים וותיקים
המשך הכשרה ניהולית
מנהלים אלו "נשכחים" לא פעם ואינם זוכים להמשך הכשרה. עבורם נוצרה החלופה של ביה"ס להעשרה ניהולית. הכשרות ייעודיות סביב נושאים בודדים המחזקים את היכולת הניהולית באופן עקבי ומתמשך. מומלץ לתת למנהל וותיק לפחות פעמיים בשנה: נושאים לדוגמא פיתוח גמישות מחשבתית וחשיבה בפתרון בעיון, ניהול צוות מתוך שמחה, כלים לחיזוק יצירתיות וחדשנות, חיזוק חוסן אישי והתמודדות עם שחיקה.
כמה תובנות חשובות לגבי קורס ניהול עובדים:
חשובה ההבחנה בין ניהול עובדים לניהול צוות - ניהול עובדים מכיל שתי מהויות:
ניהול העובד הבודד- עוצמותיו, יכולותיו המוטיבציות ונקודות התורפה שלו
ניהול הצוות כקבוצה- איך מייצרים חזון ומטרות משותפות, איך כל פרט משלים את איש הצוות האחר, איך יוצרים אווירת שמחה. כל תחום מקנה סט מיומנויות שונה, למרות שבפועל המנהל מנהל את אותה אוכלוסיית עובדים.
כיצד עושים קורס ניהול און ליין? בקורס ניהול עובדים און ליין יש אתגרים ייחודיים. חשוב למצוא כלים לשמירת הריכוז, המחוברות והמוטיבציה של המשתתפים, איך לגרום להם להיות נוכחים באופן משמעותי. אם בוחרים לתת קורס כזה מדובר בתוכנית קורס שונה כאשר אופן ההדרכה משתנה.
למשל, כדאי לחלק את התכנים למנות קטנות יותר ולמשוך את הלמידה לתקופה ארוכה יותר. כדאי להעדיף לאמן את המשתתפים תוך כדי הקורס בחדרים ובקבוצות תוך מעורבות של המנחה. ניתן לתת משימות למידה מקוונות משותפות שבהם יש שיתוף ושקיפות המידע לשאר המשתתפים, וחשוב לייצר מראש פתרונות לתקלות טכניות שתמיד מתרחשות בעת למידה און ליין.
איך מלמדים ניהול עסקים? מנהלים רבים מפרידים בין העשייה התפעולית לעשייה העסקית, במיוחד בארגונים גדולים בהם יש יחידות רבות, וכל תת יחידה עוסקת בפלח קטן ומסוים.
בכל קורס ניהול עובדים חשוב להדגיש הביצוע של המנהל ולהדגיש את תרומתו למטרות העסקיות. מומלץ לשלב בקורסי ניהול עובדים ניתוח אירועים עסקיים, שיווקיים ומיומנויות עסקיות הנוגעות לשירות ולמכירות. מומלץ בכל קורס לשלב תרגול, אימון ומשימות להטמעה, וכך תושג העצמה עיסקית של כלל המנהלים.