972525738866 צרו איתנו קשר בווצאפ צרו איתנו קשר בווצאפ

צרו עמנו קשר!

סגנונות תקשורת בתוך המבנה הארגוני

מאמרים מקצועיים » פיתוח מנהלים מתקדם
 

יכולת הניהול וההתנהלות שלנו בחיי היומיום, דפוסי החשיבה וסגנונות התקשורת, שונים ברמה הבין-אישית מאדם לאדם. הטיפוס שאנחנו כיום, למעשה, הינו תולדה של מבנה אישיותי מולד ומה שפיתחנו במרוצת השנים. הרבה מהשפעה שספגנו מגורמים סביבתיים חיצוניים, כמו לדוגמה התרחשויות שהתלוו אלינו לאורך חיינו, אינטראקציות יומיומיות, מערכות יחסים, נורמות חברתיות וכיוצא בזה שזורים בנו בתוך סגנון התקשורת האישי שלנו.

 

כלי עצמתי המאפשר אינטראקציה מיטבית ושיפור מערכות יחסים

 

מודל אדיג'ס, השאוב מתחום הפסיכולוגיה הארגונית, מסווג את בני האדם ל-4 טיפוסי תקשורת בהתאם לפרופילים מובנים, וכיום מרבים לעשות במודל הזה שימוש באימונים עסקיים.

זיהוי סגנונות תקשורת מהווה כלי עצמתי שבאמצעותו ניתן לקיים אינטראקציה מיטבית עם אנשים בחיינו ולשפר מערכות יחסים. מחברת אודם מוסיפים, שאבחון סגנונות תקשורת בתוך המבנה הארגוני עשוי לשמש כאמצעי עזר אפקטיבי למיצוי הפוטנציאל העסקי.

 

לפי המודל, ניתן למנות ארבעה סוגים בולטים של סגנונות תקשורת בניהול והם:

 

  • הסגנון המשימתי - הסגנון המשימתי מהווה סוג של תקשורת האופייני לאנשים עצמאיים, שמקרינים ביטחון עצמי, פעילים ויוזמים. עובדים בקטגוריה זו הנם פרקטיים ומעשיים, שאינם נוטים להאציל סמכויות ומתפקדים היטב במצבי לחץ.
  • הסגנון המנתח - הסגנון המנתח מתאפיין בסגנון עבודה ליניארי ומסודר, יעיל ותכליתי. המנתח נוטה להתמקד בשיטות שבהן מתנהלים הדברים, כשבדרגים הגבוהים, מותאמים לו תפקידים הכרוכים באיסוף נתונים וניתוח מצבים.
  • הסגנון המקדם - הסגנון המקדם אופייני לאנשים דינמיים, חברתיים, תוססים וספונטניים במיוחד. אנשים מסוג זה הם בעלי אינטואיציה גבוהה, כמו גם חזון, להט ויצירתיות, אולם הם נוטים לבצע הכללות ולהתעלם מהפרטים הקטנים.
  • הסגנון התומך - הסגנון התומך מהווה סוג תקשורת האופייני לאנשים חברותיים מאוד ונעימים לבריות. מדובר בטיפוסים חסרי יומרות שלעתים קרובות נוטים לרצות אנשים תוך שהם מוותרים על צורכיהם האישיים.

 

היתרונות של השימוש במודל:

 

  • תחושת בטחון - קודם כל, חלוקת האנשים לטיפוסים וההבנה הבסיסית שיש סיבה הגיונית לשוני בחשיבה ובסגנונות התקשורת נותנת לעובד תחושת מודעות, רווחה ובטחון.

  • הרחבת פס התקשורת - כאשר יש יותר מידי רעשים בתקשורת ניתן לעצור, להתבונן במודל, להיזכר איזה טיפוס אני, איזה טיפוס מולי ולשנות את סגנון האינטרקציה התקשורתית.

  • ניהול קונפליקטים - שליטה בסגנונות תקשורת מסייע למנהלים לטפל בקונפליקטים בצורה יעילה, תוך כדי הפיכתם לקונסטרוקטיביים ויצירת אווירה של שיתוף פעולה, ובפרט כשעולה הצורך בהנהגת שינוים בארגון.

 

אצלנו מסבירים, שבמידה ומשכילים להבין את אותם סגנונות תקשורת הבין אישיות, אנו מטיבים לפענח את האנשים שמולנו, ובכך יודעים לפנות לכל אחד מהם בשפה שבה הוא דובר. בצורה זו משתפרים אפיקי התקשורת משמעותית. סדנה חוויתית, המאפשרת לתרגל אינטרקציה בין המשתתפים בהתאם למודל, מאפשרת לחוש מהי תקשורת במיטבה ולגרום לעובדים לרצות להשתמש במודל בחיי היום יום בעבודה.

 

אפילו מנהל מנוסה, יכול למצוא את עצמו מופתע, עד היכן מגיעות זרועות השפעתה, ומה בכוחה של תקשורת במיטבה לשנות בארגון.